Vitaal Pendrecht? Zit er eigenlijk wel vitaliteit in de wijk.

Midden in Ottawa staat een totempaal. Midden in Pendrecht ook. Alleen niet op de stoep zoals in Ottawa, maar in het Mariawinkeltje. Daar bevinden zich nog veel meer attributen uit culturen, die werkten met hogere sferen.

Gaat pendrecht ineens op de bovennatuurlijke toer?

Nee, natuurlijk niet Daar is de wijk veel te nuchter voor. Maar soms zijn die sferen er wel. Halloween is nog maar een maandje geleden. Het Offerfeest is net achter de rug. de Goed Heilig Man, Sinterklaas, is net terug naar Spanje (of was het Turkije?) en iedereen leeft al een beetje toe naar de kerst en de jaarwisseling met allerlei engelen, vuurwerk en een kindje in de kribbe. Kortom de tijd is er naar om een beetje te zweven en bezig te zijn met de toekomst.

Dat wil de Pendrecht Universiteit uit proberen op deze avond in de grote tent van het IJspaleis.

Martijn van der Steen, adjunct directeur van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, zal een presentatie geven waarin hij zijn kijk geeft op waarom het vaak verkeerd gaat tussen overheid en samenleving.

Daarna zijn er deelcolleges met:

Bert Knape, die met djembees, grote trommels, kijkt of er muziek in Pendrecht zit en

Annemieke Smit van de World Dialogue Foundation, die werkt met de talking stick en een dialoog-methode waarmee feillos vastgesteld kan worden of er toekomst in Pendrecht zit.

Helaas kan mevrouw Bouterse van het Mariawinkeltje niet meedoen in verband met een plotselinge afreis naar Suriname, anders hadden we ook een echte spirituele reis naar de toekomst ingelast.

Armando Monsanto zorgt samen met Eddie Taylor voor de muzikale noot. Beide muzikanten wonen in de wijk.
Ook zullen wijkkunstenaars hun werk tentoonstellen.

En er wordt gezorgd voor de inwendige mens met snert van ’t Haasje en Marokkaanse harira. Er is ook thee met nana en gewone koffie, thee en frisdrank. Alcohol laten we thuis, want dan gaat de spirituele sfeer de verkeerde kant op.