Voel je je thuis in Nederland, Rotterdam, Pendrecht?

Jan Willem Duyvedak schreef een boek naar aanleiding van zijn onderzoek in Europa en de Verenigde Staten over ‘je thuisvoelen’ . Donderdagavond was er in de Arminiuskerk een Arminius Denkcafé met als titel ‘Wie voelt zich thuis in Nederland?’ Eeva Liukku leidde de avond, Peter de Koning droeg een column voor en Godfried Engbersen en Ahmed Aboutaleb gingen met Jan Willem Duyvendak in debat.
Het Arminius Denkcafé: Wie voelt zich thuis in Nederland? ging donderdagavond 15 september over het thuisgevoel met Jan Willem Duyvendak, burgemeester Aboutaleb en Godfried Engbersen.

Je ergens thuis voelen klinkt als een goede zaak. In het programma van het vorige Rotterdamse bestuurscollege staat dan ook dat alle Rotterdammers zich thuis moeten voelen in de stad. Ook is veel stedelijke vernieuwing erop gericht het thuisgevoel te vergroten. Of zoals er vaak gesproken wordt over familiariteit in de buurt.

Hoogleraar Jan Willem Duyvendak heeft veel onderzoek gedaan naar het thuisgevoel en stelt in zijn boek ‘The Politics of Home’ dat Nederland obsessief bezig is met kwesties als sociale cohesie, nationale identiteit en het thuis-gevoel van Nederlanders. Volgens Duyvendak wordt de emotie van het thuisgevoel door politici gebruikt om stemmen te winnen.

Duyvendak ging hierover in debat met burgemeester Aboutaleb en Godfried Engbersen en het publiek in de sfeervolle omgeving van de Arminiuskerk. Godfried Engbersen is trouwens hoogleraar Algemene Sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en doet al ruim 25 jaar stadsonderzoek in Rotterdam.

Moderator van deze avond was Eeva Liukku.

Voorafgaand aan het denkcafé droeg Peter de Koning een column voor over de Jamaicaanse voetballer Luther Blissett, die succesvol voetbalde in Watford en zelfs topscorer was in 1983. Toen hij naar AC Milan ging trapte hij geen deuk in een pakje boter. Zijn kunnen kwam daar niet tot zijn recht. Terug in Engeland werd hij succesvol trainer van de jeugd van Watford een plek op de wereld waar hij tot zijn recht kwam, zich thuisvoelde.

Die column zette duidelijk de trend van de avond.

Jan Willem Duyvendak lichtte op zijn bekende luchtige manier zijn onderzoek toe. Godfried en Engbersen en Ahmed Aboutaleb gaven voorbeelden van wat thuisvoelen is en hoe zij daar tegen aangelopen zijn in onderzoek en in hun persoonlijk leven.

Aboutaleb kwam op zijn 15e jaar naar Nederland en op de vraag hoe lang hij erover deed om zich in Nederland thuis te voelen reageerde hij zonder nadenken met: ’15 jaar’. Hij gaf smeuiige voorbeelden van de manier waarop hij Nederlands leerde en wat Rotterdam voor hem betekent. Ook wat de vaak heftige discussie over migranten in Nederland oplevert. Volgens hem hebben die een louterende werking op de migranten in Nederland zelf.

Je thuisvoelen blijkt minder eenvoudig te zijn dan vaak gezegd wordt. En het onderzoek ernaar is nog lang niet gestopt. Het debat erover trouwens ook niet.

Na afloop werd er Clublepop muziek gedraaid. Muziek waardoor iedereen zich thuisvoelt in Rotterdam in het algemeen en in Arminius in het bijzonder!

Aboutaleb gaf zijn bloemen aan een mevrouw op de eerste rij. Die daar zeer blij verrast mee was. Zij zal de Arminiuskerk vast en zeker als een belangrijke thuishaven ervaren hebben.