Volle bus uit Pendrecht – Zuidwijk naar Kaap Goede Hoop

Ruim voor zes uur stond er een grote groep voor de Aldi te wachten op de bus. ‘Busje komt zo’, werd er al gezongen. En de bus kwam. Alle stoelen werden bezet en zelfs al was je slecht ter been. Er werd goed voor gezorgd. In de Tolhuisstraat op Katendrecht werd het gezelschap weer uitgelaten.

In de bus checkten de medewerkers van de wijkgebouwen Larenkamp en Middelburgt nauwkeurig of iedereen er was. Er bleek een afmelong te zijn en spoorslags werd ook die plek gevuld. Niet door de eerste de beste. Gerard Boom werd bijna bij zijn voordeur afgehaald door de buschauffeur.

In de Tolhuisstraat werd iedereen opnieuw ingecheckt. Anamaria Cruz, bekend van de Brassband In de Maat uit Pendrecht stond in een Opzoomerkeet en voorzag iedereen van een keycord. Geel in het geval van het Pendrechtse en Zuidwijkse bezoek.

Onder leiding van een gids, Arno Brouwer voor de Pendrechtse groep, werden bijzondere locaties op de Kaap aan gedaan. Arno was toepasselijk uitgedost in matrozenkleding.

Maar eerst werd er bij de Katendrechtse Speeltuin Vereniging (de KSV) in de Tolhuisstraat 107, een plek waar veel bewoners als kind kwamen voor de verschillende clubs of om Sinterklaas of Kerst te vieren, een heerlijke maaltijd geserveerd en echte Katendrechtse klassiekers op het toneel gebracht.

Daarna begon de reis over de Kaap. Met de groep met de gele keycords in Bertus Bussie ging het vanaf de Tolhuisstraat richting Café Norge en daar trad Kees Korbijn op met allerlei meezingers, die de tongen van de mensen uit Pendrecht los maakten.

Vervolgens reed de bus verder naar een nieuwe flat aan de Maas met een prachtig uitzicht. Een subliem optreden van de schoonmaakster, die deed alsof de plek waar de tribune was gebouwd haar woning was, viel het gezelschap ten deel. Zij wijdde het publiek ondertussen wel in in welke mensen met naam en welke kunstenaars Katendrecht in de loop der geschiedenis heeft voortgebracht.

In een volgend pand werd de wereld van verschil tussen jongeren en ouderen in dansvorm uitgebeeld. Uiteindelijk traden het chique paar en de charleston-mevrouw samen op met jongeren, die op een hedendaagse manier hun danskunsten lieten zien. Samen iets moois laten zien, zonder woorden. Een bijzondere ervaring. In de Vrouwenstudio van Katendrecht lieten Antilliaanse families zien wat zij te bieden hebben. Natuurlijk was er ook speciale aandacht voor de SS Rotterdam.

De avond werd afgesloten met een bijzondere Chinese verrassing. Alsof je in het verre oosterse land was. Prachtige Peking Opera-achtige muziek en zang. In het Chinees, maar duidelijk te volgen door de schitterende uitvoering. En er waren lichtbeelden op het binnenterrein met de toepasselijke Chinese wijsheid: Een pad ontstaat door erop te lopen.

KAAP GOEDE HOOP: een voorstelling over, door en voor oude en nieuwe Katendrechters en mensen die de Kaap willen leren kennen!

Moet je gezien hebben!

Met medewerking van:

Theater Zuidplein, Splashtours, Bertus Bussie, Theater Walhalla, OBR, Café Norge, ECC, Wereldtuin Katendrecht, Vrouwenstudio Kaat Mossel, KBO, Studio Kabelhof 13, Levendig en Leuk, Katendrechtse Peil en Wah Fook Wuioelen.

KAARTVERKOOP:
Kaarten á € 15,00 (inclusief maaltijd) kunt u uitsluitend reserveren bij de kassa van Theater Zuidplein (Zuidplein 60) of telefonisch: (010) 203 02 03. (Kassabalie geopend van maandag t/m vrijdag van 12.00 uur – 17.00 uur) of www.theaterzuidplein.nl.
Korting: CJP, 65+, Studentenpas en Rotterdampashouders krijgen € 1,50 korting bij aankoop van entreekaart.
•De maaltijd voorziet ook in vegetarisch eten.
•De voorstelling is niet geheel rolstoeltoegankelijk
•De voorstelling begint om 19.00 uur en eindigt rond 22.30 uur

Rotterdams Wijktheater (010) 423 01 92

en de komende speeldata zijn:

donderdag 22 oktober
vrijdag 23 oktober
zaterdag 24 oktober
donderdag 29 oktober
vrijdag 30 oktober
zaterdag 31 oktober
donderdag 5 november
rijdag 6 november
zaterdag 7 november

De voorstelling begint om 19:00 uur en reserveren is verplicht.