Voortbestaan restaurant Zuiderkroon in acuut gevaar!

Het is niet de eerste keer dat het restaurant onder vuur ligt. Oorspronkelijk werd het door De Stromen geëxploiteerd en kon men er alleen op weekdagen terecht. Eind 2005 ontstonden er financiële problemen en sluiting dreigde. Sindsdien wordt het restaurant door een cateraar (Avenance) geëxploiteerd en kon men er ook in het weekeinde terecht. Voor de duidelijkheid: De Stromen bleef eindverantwoordelijk voor de dienstverlening in het restaurant.

De sociale functie van restaurant Zuiderkroon moet niet worden onderschat: veel activiteiten voor de flatbewoners (de Zuiderkroon doet mee met Mensen maken de Stad en er is een actieve Opzoomergroep) vinden er plaats. Daarnaast weten wijkbewoners de weg naar de centraal gelegen horecagelegenheid te vinden voor een lunch, diner of een kopje koffie.

De laatste tijd gaat de dienstverlening achteruit en het vermoeden bestaat dat het restaurant bewust naar een faillissement wordt gestuurd. Cees Dorsman, voorzitter van de Huurdersvereniging Zuiderkroon, heeft al meerdere brieven naar De Stromen verzonden maar een reactie bleef uit.
Het bericht van De Stromen op 6 juli dat het restaurant in het weekeinde dicht gaat en de openingstijden op weekdagen wordt beperkt, was de druppel die de emmer deed overlopen. Vooral de bewoners van de Zuiderkroon zijn erg geschrokken van het nieuws. De zaak wordt nu in de publiciteit gebracht en Cees Dorsman heeft een aangetekende brief naar De Stromen gestuurd die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Om te laten zien dat het menens is volgt hieronder de volledige tekst:

Geachte directieleden, mevrouw, mijnheer,

In gevolge het uitblijven van een reactie op onze brief van 22 juni 2007 bericht ik u het volgende.

Tot onze verbijstering hebben wij vandaag kennis genomen van het feit dat u de door ons gemelde problematiek in overleg met Avenance op gaat lossen door per maandag 9 juli 2007 het Restaurant Zuiderkroon op zaterdag en zondag te sluiten en de openingstijden van maandag tot en met vrijdag te beperken van 10:30 tot 20:00 uur.

Uiteraard tekenen wij, zowel de Vereniging van Eigenaren als de Huurdersvereniging Zuiderkroon ernstig bezwaar aan tegen de flagrante en eenzijdige schending van de eerder overeengekomen serviceverlening aan niet alleen de bewoners van de Zuiderkroon maar ook de overige gebruikers vanuit de wijk Pendrecht van het restaurant.

Zoals u zou behoren te weten zijn wij in Pendrecht een inhaalslag aan het maken om de sociale activiteiten in de gehele wijk van nieuwe impulsen te voorzien. Een en ander gaat in nauw overleg met zowel de Bewonersorganisatie Pendrecht als de Deelgemeente Charlois. Als basisstation wordt veelal het restaurant gebruikt waar de mensen uit het complex en de buurtbewoners elkaar al geruime tijd hebben gevonden.

Zowel Avenance als “De Stromen” verwijten wij absolute minachting van deze sociaal-maatschappelijke functie van het restaurant. De eerder met verve aangekondigde activiteiten van Avenance onder auspiciën van “De Stromen” zijn op geen enkele wijze waargemaakt. Nee, de meest succesvolle activiteiten en daarmee gepaard gaande omzetten zijn gerealiseerd door de gebruikers zelf.

Namens zowel de VVE als de HV Zuiderkroon wordt de aanwezigheid van Avenance in het Restaurant Zuiderkroon per 1 juli 2007 niet langer op prijs gesteld. Wij stellen hierbij “De Stromen” aansprakelijk voor de ontstane situatie en eisen dat per dinsdag 10 juli 2007 de oude situatie onder verantwoordelijk van uitsluitend “De Stromen” wordt hersteld door een exploitant die WEL affiniteit heeft met zowel het welzijn van zijn personeel, de bewoners van de Zuiderkroon alsmede de wijkbewoners die graag gebruik maken van het restaurant.

Wat ons echter het meest woedend maakt is uw arrogantie door niet adequaat te reageren op eerdere klachten over Avenance op individuele op of aanmerkingen van cliënten of op onze eerdere signalen. Sterker nog, u of Avenance hebben nimmer gereageerd op eerdere brieven, zelfs de Ondernemingsraad van Avenance wist niet meer uit te brengen dan dat zij onze bezorgdheid over het uitvoerend personeel deelden. Reden temeer om thans niet langer op uw antwoord te wachten maar rechtstreeks de publiciteit te zoeken.

Heden, vrijdag de 6e juli 2007, gaat een afschrift van deze brief naar Avenance, AD/RD, RTV Rijnmond, Maasstad bladen, alsmede naar het bestuur van de Deelgemeente Charlois en de Bewonersorganisatie Pendrecht.

In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en nauwelijks rekenend op uw reactie, verblijf ik namens de VVE en Huurdersvereniging Zuiderkroon, met vriendelijke groet.

Hoogachtend,

Cees Dorsman