Vrijwilligers Pendrecht weten nu welke kleur bij hen past

Het is de maand van het vrijwilligerswerk in Pendrecht. Rita Niks de Lima is in die maand de held van de campagne Pendrecht is Goed Bezig. Donderdag 17 december tussen 09.00 – 12.00 uur werd die maand afgesloten met een feestje speciaal voor de vrijwilligers uit Pendrecht. Een beetje vroeg in de maand. Dat had weer te maken met de komende feestdagen als kerst en oud & nieuw. Dan krijg je niemand de deur uit, zal het idee geweest zijn.
Er was gekozen voor de vorm van een kleurrijke verwendag! Het feest zou plaatsvinden in het Pendrecht Theater, maar dat is zeker in deze dagen veel te koud voor een verwendag. En niet alle vrijwilligers uit de wijk waren ervan op de hoogte. Heb je geen internet en zit je niet in een bepaald circuit en lees je In de Kijkerd niet, dan val je buiten de prijzen.
Zo gaat dat vaak in Pendrecht. Er worden fantastische dingen georganiseerd, maar hoe je de mensen, die je wilt bereiken, echt op je feestje krijgt is niet eenvoudig. Pendrecht is nou eenmaal geen volksbuurt, waar de berichten via sommige mensen als een lopend vuurtje van mond tot mond gaan. Misschien zou het helpen als er op Plein 1953 een hoge minaret stond met een knoert van een luidspreker en dat je dan je uitnodiging keihard de wijk in kunt blazen. Zou een mooie oplossing zijn, toch?
Maar ja dan krijg je weer andere bezwaren, want veel mensen zijn juist in deze wijk komen wonen voor hun rust. Dus hoe gaan we dat aanpakken?

Donderdagmorgen vroeg om 9:00 uur waren er nog maar weinig mensen op de kleurrijke verwendag. Nou had het ook fors gesneeuwd, dus ook dat speelde de organisatie parten. Later groeide het aantal bezoekers en die hadden een geweldig feest.
Sardar laat trots zijn trofee zien: een blauw strikje. Blauw is zijn kleur.
Iedereen moest zelf een kleur kiezen en vervolgens werden de betekenissen aan deze kleuren gegeven:

ROOD
confronterend, energiek, ondernemend, wilskracht, passie, onafhankelijk, risico’s nemen, moed,
behoefte aan: nieuwe projecten

ORANJE
opwekkend, spontaan, enthousiast, levensgenieter, zelfvertrouwen, vreugde,
behoefte aan: emotionele zekerheid, geborgenheid

GEEL
leergierig, flexibel, snel, veelzijdig, optimistisch, trouw, inn control, intelligent, zelfverzekerd
behoefte aan: verbreden kennis, verandering

GROEN
behulpzaam, ontspannen, toekomstgericht, evenwichtig, praktisch, gevoelig, relaxed, stabiel,
behoefte aan: persoonlijke groei, waardering

BLAUW
verbaal begaafd, serieus, gewetensvol, nuchter, rustig, veiligheid,
behoefte aan: ruimte en vrijheid, zeggen wat je wilt
(mensen, die Sardar kennen, kunnen bevestigen dat die eigenschappen inderdaad bij hem passen)

PAARS
spiritueel, positief, eigenzinnig, los van tradities, onzelfzuchtig
behoefte aan: eigen weg gaan en leven volgens eigen waarde

Randy Pons van Wilskracht Werkt! zat in de organisatie en zei: “Er was een mevrouw, die vertelde dat ongeacht de kleur van je huid, dit kleurrijk bedankfeest mensen tot elkaar brengt!”

Kijk daar doe je zoiets voor toch?

En tot besluit zong Rita Niks de Lima een lied, waar iedereen het kippenvel van kreeg.