Kinderfaculteit Pendrecht

Naschoolse activiteiten. Meestal een zaak van de kinderopvang, scholen en welszijnsorganisaties. Maar niet in Pendrecht. Daar waren het in de eerste plaats de bewoners zelf die vonden dat er iets moest komen voor de jeugd in de wijk. De Kinderfaculteit is een programma dat voor alle 1.093 Pendrechtse kinderen tussen 4 en 12 jaar beschikbaar is. Waar zoveel mogelijk kinderen aan meedoen en wat ze helpt beter te leren, sociaal vaardiger te worden en uiteindelijk sterke burgers te worden. De Kinderfaculteit is op alle vlakken een uitzonderlijk programma.

De Kinderfaculteit is bereikbaar via 010-2680004 of via info@kinderfaculteitpendrecht.nl.

Kinderfaculteit-Pendrecht2
Kinderfaculteit-Pendrecht3
Kinderfaculteit-Pendrecht6

“Bewoners van Pendrecht vonden dat er naschoolse activiteiten moesten komen voor de jeugd in de wijk.”

De Kinderfaculteit is een uniek initiatief van Vitaal Pendrecht, een bewonersorganisatie met visie én daadkracht. De Kinderfaculteit is bewonersparticipatie in optima forma. Toen Vitaal Pendrecht en de vier basisscholen in Pendrecht constateerden dat er extra inspanning nodig was voor de kinderen uit deze achterstandswijk, zochten ze samenwerking met de deelgemeente Charlois, de gemeente Rotterdam, woningbouwcorporatie Woonstad en Stichting De Verre Bergen. Gezamenlijk hebben deze partijen de Kinderfaculteit opgezet.

De Kinderfaculteit is een programma met allerlei activiteiten, tijdens en na schooltijd, voor de basisschoolleerlingen in Pendrecht. Het hoofdkwartier van de Kinderfaculteit is de oude bibliotheek in wijkgebouw de Middelburgt. Hier vindt het grootste deel van de activiteiten plaats, de sportlessen worden gegeven op sportaccommodaties in de wijk en een klein deel wordt op locatie in de scholen gegeven.

Kinderfaculteit-Pendrecht5
Kinderfaculteit

Activiteiten gedurende het hele jaar

De kinderen kunnen vijf dagen per week terecht, gedurende het hele schooljaar en ook op zondagen en in de vakanties. Dagelijks hebben ze de keuze uit een breed aanbod van activiteiten op het gebied van sport, kunst en cultuur, taal, rekenen, vakmanschap, studie en sociale vaardigheden, deels door de kinderen zelf bedacht via de kinderraad van Pendrecht.

Maximaal 15 kinderen per groep volgen 15 weken lang een activiteit. Kinderen kunnen deelnemen aan meerdere activiteiten. Onder leiding van bevlogen vakdocenten, met brede ondersteuning van de wijkbewoners, intensief begeleid door de betrokken basisscholen. De vrijwilligers uit de buurt zijn belangrijk voor het slagen; het is een programma voor en door buurtbewoners.