Wij doen zo ons best

Op de voorpagina van De Havenloods editie Charlois staat naast een steigerende trekker de volgende kop:

‘Wij doen zo ons best’

met daaronder:
Winkeliers strijden voor Plein 1953

‘Plein 1953 verloedert’: van die kop in De Havenloods van twee weken geleden werd winkelier Oscar Saers van Ziezotiek een ‘beetje verdrietig’. Waarom? “Wij winkeliers doen zo ons best om er een mooi winkelgebied van te maken.”
Oscar Saers heeft sinds september 2011 een brillenwinkel aan de Krabbedijkestraat. Meteen nadat hij zich in deze straat vlakbij Plein 1953 vestigde, sloot hij zich aan bij de winkeliersvereniging. En draagt hij samen met de andere winkeliers een steentje bij om Plein 1953 in een positief daglicht te zetten.
“Eén van de dingen die we bereikt hebben is de ‘blauwe zone’. Nu kan het winkelend publiek gemakkelijk de auto kwijt”, vertelt Saers. Ook heeft de winkeliersvereniging zich hard gemaakt voor bewegwijzeringsbordjes, vlaggen en verlichting. Astrid van Vessum van Astrid’s Home Decor is ook lid van de winkeliersvereniging. Ze vertelt: “Het ziet er al een stuk beter uit. De deelgemeente heeft ons goed geholpen om het winkelcentrum met bebording duidelijk aan te geven in andere delen van Charlois.”
Het winkelgebied van Pendrecht kent 44 winkeliers. Iets minder dan de helft van de winkeliers is lid van de vereniging. “We proberen de winkeliers te stimuleren lid te worden van de vereniging”, vertelt Saers. “Want hoe breder de vertegenwoordiging, hoe beter we de activiteiten op het plein kunnen afstemmen op het winkelend publiek. Leerlingen van de Calvijn Business School helpen ons hierbij.”
Daarnaast wordt met Woonstad overlegd hoe de leegstand op het plein kan worden aangepakt. “Natuurlijk, we zijn er nog niet, maar het zijn echt concrete acties om het gebied te verbeteren.”