Wijkaanpak in gevaar schrijft De Volkskrant

Van der Laan ergert zich aan diverse universitaire onderzoeken, aldus Remco Meijer. Van der Laan zou het woordbreuk vinden, als ten opzichte van de bewoners als het volgende kabinet hiermee onverhoopt niet zou doorgaan”

DEN HAAG – Minister Van der Laan wil actieplan tegen overlast arbeidsmigranten van het Westland.Wijkenaanpak in gevaar.

Den Haag De grote instroom van Polen, Roemenen en Bulgaren bedreigt de wijkenaanpak in Rotterdam, Den Haag en Schiedam. Om dit probleem te bestrijden, is voor de zomer een actieplan nodig. Dat zegt minister Van der Laan (PvdA) van Wonen, Wijken en Integratie.

Van der Laan stelt dat de extra aandacht voor veertig probleemwijken, voorheen de Vogelaarwijken, vruchten afwerpt. Maar de werkgelegenheid in het Westland trekt zoveel Midden- en Oost-Europese arbeidskrachten naar huizen in zwakke wijken van omliggende steden, dat daar overlast ontstaat. Hij heeft de Vereniging van experts in de Internationale Arbeidsbemiddeling en de in LTO Nederland verenigde tuinders ontboden voor een gesprek op zijn ministerie.

Van der Laan: ‘Straten met twintig Polen per huis, de gordijnen overdag dicht, Antillianen die komen dealen, we kennen de patronen en zijn aan onszelf verplicht dit beheersbaar te maken. Voor de tomatenkwekers en aspergetelers die directe baat hebben van deze arbeidskrachten, zie ik hierin een eigen verantwoordelijkheid.’

Van der Laan ergert zich aan diverse universitaire onderzoeken die heel tegenstrijdige uitkomsten geven over de wijkenaanpak. ‘Ik hoor op de radio wetenschappers allerlei rubbish over de wijken verkopen. Deze succesvolle aanpak is bedoeld voor de komende acht tot tien jaar. We plegen woordbreuk ten opzichte van de bewoners als een volgend kabinet hiermee onverhoopt niet zou doorgaan.’

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de wijkenaanpak.