Wil Wander was de boezemvriend van René Looijen

In de redactie van In de Kijkerd zitten Gerard Boom en Mario Bosch. Mario, rechts op de foto, wordt door sommige mensen de chroniqueur van Pendrecht genoemd. Hij heeft een eigen site en die staat boordevol geschiedenis en kennis over Pendrecht en over zijn hobby Colditz. Wil Wander las Mario’s verslag over de Beatrix op de website van Vitaal Pendrecht en reageerde meteen. Het moet in 1971 of 1972 gebeurt zijn. Precies weet Wil dat niet meer. Maar verder staat de gebeurtenis in zijn geheugen gegrift. Zijn lagere school was de Frans Naerebout.

Wil Wander weet verder nog:

“We waren in onze pauze lekker buiten aan het spelen. We liepen een beetje te dollen met de meiden uit onze klas. Voor de school stond een laag hegje en er stonden altijd auto`s geparkeerd. Er was vaak geklaagd door ouders en de school omdat men het een onveilige situatie vond. René werd door één van de meisjes achterna gezeten en rende door de lage struiken, die voor de school stonden, tussen de auto`s door de straat op. Er kwam een kleine vrachtwagen voorbij rijden waar René onder kwam. Deze moest zo hard remmen dat de rook van René`s kleding afkwam. René was op slag dood.”
“Na het ongeluk werd de heg vervangen door een hek en er werd een parkeerverbod ingesteld. Het hek werd voor het ongeluk nooit geplaatst, omdat het te duur was.”
Wil woont nu in Rozenburg. Na de basisschool verhuisde hij uit Pendrecht. Wil Wander zal nog zoeken naar een klassenfoto uit zijn schooltijd. Zijn schoolvriendje René staat daar helaas al niet meer op.