Zondagmiddag Cultuurmiddag in Pendrecht

Op de foto leidt wijkpredikant At Polhuis het concert in, naast hem staat Elsa Kloos en achter hen het Close-Ensemble.

Elsa Kloos gaf tussen de stukken door een inzicht in het leven en het werk van Franz Schubert en zijn vrienden. Het ensemble begon met Frauen und Mädchen uit Walter Scott’s Lady of the Lake. Daarna kwamen er twee stukken van Robert Schumann. En vervolgens een solo van de pianiste. Zij speelde het Impromtu van Schubert.
Er kwamen daarna twee stukken van Franz Paul Lachner een vriend van Schubert en een veelzijdig muzikant, aldus Elsa Kloos. Voor de pauze sloot het ensemble met Ständchen van Schubert. Elsa Kloos dirigeerde en zong de solo in dit stuk.
Na de pauze volgde Schubert’s Deutsche Messe uit 1826 met orgelbegeleiding van Jan van Dijk. Die verder ging met een solo met stukken van Brahms. Daarna volgde Nachtgedanke van Leopold Sonnleitner en tot slot was er de vertolking van psalm 23 Gott is mein Hirt van Franz Schubert.

Het concert was het debuut van het ensemble, dat niet alleen de naam van de dirigente draagt, maar ook close met het publiek wil zijn. Het hartelijke applaus toonde dat die snaar bij de toehoorders geraakt was.

De dirigent is overigens een bekend zangeres, zangpedagoge en dirigente van 3 vocale ensembles. Als zangeres was zeker haar medewerking aan de uitvoering van Franz Schubert’s opera “Der Spiegelritter” in Wenen in de beroemde Musikverein een mooi debuut. Zij gaf vele concerten in binnen- en buitenland. Franz Schubert’s muziek geldt als een leidraad in haar leven. Zo organiseerde zij zgn. “Schubertiades” in de Rotterdamse Doelen, in Oostenrijk en zelfs in Zuid-Korea. Elsa volgde masterclasses bij Gerald Moore, Hans Hotter te München en in Nederland bij Jan Veth en Aafje Heynis.

Overigens op 9 oktober zal het ensemble het culturele seizoen openen in het kerkje van Hoogvliet.