Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk

Zondagmiddagmuziek 2 mei is er in het kader van Orgels en Vrede een concert in de Open Hof Kerk.
In de pauze zijn consumpties verkrijgbaar. De Open Hof Kerk Pendrecht staat op de hoek van Middelharnisstraat 153 en Sliedrechtstraat 55. Het is ruim 10 minuten lopen vanaf metrostation Slinge. De concerten worden mede mogelijk gemaakt door de Deelgemeente Charlois, door
Er wordt samengewerkt met Rotterdam Orgelstad en Bewoners Organisatie Pendrecht.
Aanvang 15:00 uur, zaal open 14:30 uur – Einde 16:45 uur
Toegang € 6,00; pashouders € 4,00 en kinderen gratis
Thema: “Da Pacem Domine”.
De Open Hof Kerk Pendrecht staat op de hoek van
Middelharnisstraat 153 en Sliedrechtstraat 55. Het is ruim 10 minuten lopen vanaf metrostation Slinge. De concerten worden mede mogelijk gemaakt door de Deelgemeente Charlois, door Woonstad Rotterdam en door de kerkenraad van de Protestantse Wijkgemeente Slinge.
Er wordt samen-gewerkt met Rotterdam Orgelstad en Bewoners Organisatie Pendrecht.

Da Pacem Domine
Concert in de serie “Orgels en vrede”
Medewerkenden:
Ard Verkerke, tenor – Anton Doornhein, orgel
In de Wolkenkoor o.l.v. Willem Blonk
Zondag 2 mei 2010
Aanvang 15:00 uur, zaal open 14:30 uur – Einde 16:45 uur
Toegang w 6,00; pashouders w 4,00 en kinderen gratis

In de pauze is er koffie en thee en de mogelijkheid elkaar te ontmoeten.

Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk
Thema: “Da Pacem Domine”, concert in de serie “Orgels & Vrede” van Rotterdam Orgelstad 2 mei 2010, aanvang 15:00 uur
Het thema verwijst naar de Vrede van de Heer, de Vrede die alle verstand te boven gaat. Prachtige orgelwerken zoals een Ricercare van Joh. Seb. Bach, Poem of Peace en Chant Héroique van Jean Langlais worden uitgevoerd alsmede koormuziek van Mendelssohn, Arvo Pärt en Martijn Koolhoven.
Het programma vermeldt ook werken van de Rotterdamse componisten Joh.Th. Lemckert en J.B. Verrijt, voormalige organisten van de Laurenskerk.
Anton Doornhein studeerde hoofdvak orgel bij Jet Dubbeldam aan het Rotterdams Conservatorium.
De studie sloot hij af met de diploma’s Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus. Aan het ‘Conservatoire International de Musique’ te Parijs werd zijn studie bekroond met een unanieme toekenning van de Grand Prix.
In 1985 won hij het ‘Nationaal Orgelconcours’ te Leiden in de categorie romantiek en in 1988 werd hij prijswinnaar van het Internationaal Orgelconcours te Nijmegen. Bij het Internationaal Bach Concours 1995 in de Grote of Sint-Bavokerk te Haarlem was hij een van de finalisten.
Vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur ontving hij in 1997 de bronzen, en in 2004 de zilveren medaille ‘Arts, Sciences et Lettres’.
In 2001 won hij drie prijzen bij het César Franck Orgelconcours in de Kathedrale Basiliek St. Bavo te Haarlem: de tweede prijs, de publieksprijs en de Charles Tournemireprijs.
Anton Doornhein is o.a. werkzaam als organist van de R.K. kerk Het Steiger in Rotterdam-Centrum. Van zijn spel verscheen een aantal cd’s met opnamen op belangrijke orgels in binnen- en buitenland.
Het In de Wolkenkoor in ontstaan als projectkoor voor de muzikale omlijsting van een serie “grootstedelijke” oecumenische jongerenvieringen. Experimentele vespers in de Laurenskerk die ‘In de Wolken’ werden genoemd. Onder leiding van dirigent Willem Blonk werd een divers repertoire opgebouwd, van eigentijdse kerkmuziek en Taizéliederen tot popmuziek met een boodschap.
Nu 15 jaar later is het In de Wolkenkoor van een projectkoor een zelfstandig koor geworden, dat ook vertrouwd is geraakt met grotere klassieke werken van onder andere Sweelinck, Mozart en Mendelssohn en dat zich jaarlijks profileert met een origineel concertprogramma.
Het koor voert delen uit deze projecten ook veelvuldig uit in het kader van kleinere uitvoeringen en houdt graag de eigen traditie in ere met een breed repertoire. Het is een graag geziene groep in de Laurenskerk, Het Steiger en Open Hof Ommoord in Rotterdam. Verder treedt het regelmatig op
in omliggende plaatsen als bijvoorbeeld Barendrecht, Reeuwijk en Gouda, maar wordt ook gevraagd voor landelijke activiteiten onder auspiciën van de Raad van Kerken in Nederland.

Willem Blonk, dirigent
Willem heeft zijn sporen verdiend binnen de Nederlandse Koorcultuur. Behalve dat hij praktiserend koordirigent is schrijft hij in opdracht van bijvoorbeeld de Protestantse Kerk liedbewerkingen en publiceert hij in belangrijke tijdschriften.

Volgende concerten in de serie Zondagmiddagmuziek:

Zondag 12 september, 15:00 uur, orgelconcert
door studenten van het Rotterdams Conservatorium

Zondag 12 december, 15:00 uur NEVAEnsemble
uit Sint Petersburg

Volgende concerten in de serie Orgels & Vrede zie boekje of website: www.rotterdamorgelstad.nl