Zondagmiddagmuziek met Ad Libitum en Bas de Vroome

Zondag 11 december om 15:00 uur begint het volgende concert van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk met medewerking van organist Bas de Vroome en het Kamerkoor Ad Libitum o.l.v. Frank de Groot. Zij brengen werken van Hugo Distler, o.a. Weihnachtsgeschicht. Toegang: normale prijs € 6,- / pashouders € 4,-, en kinderen t/m 12 jaar gratis.
ZONDAGMIDDAGMUZIEK IN DE OPEN HOFKERK

heeft een bijzonder kerstconcert

met

Kamerkoor Ad Libitum o.l.v. Frank de Groot

en

Bas de Vroome, orgel

Werken van Hugo Distler en Julius Röntgen
Thema: Hoop in donkere dagen

Datum: zondag 11 december 2011

Tijd: 15:00 tot 17:00 uur

Toegang: normale prijs € 6,–; pashouders € 4,–; kinderen t/m 12 jaar gratis
Adres: Sliedrechtstraat 57

In 1933, het jaar dat Hitler aan de macht kwam, schreef de Duitse componist Hugo Distler Die Weihnachtsgeschichte. Met deze muziek voor de adventstijd zocht hij naar een sprankje hoop in donkere dagen. De nazi’s verbrandden ‘ontaarde’ boeken op straat, bouwden concentratiekampen en begonnen aan de Jodenvervolging, terwijl Distler aan het openingskoor van zijn kerstoratorium werkte: een zetting van de veelbetekenende tekst uit Jesaja ‘Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien’.

Met Die Weihnachtsgeschichte schreef Distler een werk dat in vorm direct aansluit op de oratoria uit de Duitse barok. Delen uit het kerstverhaal volgens de evangelisten Lucas en Marcus wisselde hij af met zeven koraalvariaties op het lied ‘Es ist ein Ros entsprungen’; het geheel plaatste hij tussen een openings- en een slotkoor. Hoewel Distler met die opbouw de voorbeelden van Bach, Händel en Schütz volgde, spreekt uit zijn eigenzinnige samenklanken en de voortdurend wisselende cadans van zijn muzikale zinnen een heel eigen taal, die onmiskenbaar 20ste-eeuws is.

Organist Bas de Vroome speelt op het prachtige Vierdag-orgel in de Open Hofkerk 2 grote werken van Distler: de partita “Nun komm’ der Heiden Heiland” werd in dezelfde tijd gecomponeerd als “Die Weihnachtsgeschichte”. Hoopvolle muziek in een sombere tijd. Ook het laatste door Distler gecomponeerde orgelwerk wordt uitgevoerd: de Triosonate uit 1939. In de kristalheldere kleuren van het Open Hof-orgel zal dit een indrukwekkende ervaring worden.

Vier jaar voordat Distler zijn kerstoratorium voltooide, componeerde zijn landgenoot Julius Röntgen een reeks motetten waarin de invloed van de oude meesters – Bach voorop – al even duidelijk te herkennen is. En net als bij Distler verraadt de tekstkeuze van Röntgen de beklemmende tijd waarin de muziek ontstond. De woorden van zijn motet ‘Darum so haben wir des rechten Wegs gefehlet’ zijn moeilijk los te zien van de politieke situatie in 1929; uit ‘Wie ein Hirte seine Schafe suchet’ en ‘Kommet her zu mir alle’ spreekt de hoop op troost en verlossing.

Kaarten voor dit concert zijn vanaf 14.30 uur aan de zaal verkrijgbaar.

Over de organist:

Bas de Vroome

studeerde orgel en kerkmuziek aan het Sweelinck Con¬servatorium te Amsterdam en beiaard te Amersfoort. Hij won prijzen bij (inter)-nationale orgelconcoursen. In 1994 won hij het tweede inter-nationale beiaardconcours te Groningen. Sindsdien jureert hij regelmatig bij concoursen. Hij is beiaardier in Spijkenisse, Naaldwijk, Rijnsburg en Vlaardingen. Hij is als organist verbonden aan de Hervormde Gemeente te Delft en hoofdorganist van de Oude en de Nieuwe Kerk. Hij leidt hier ook een gemengd koor. Sinds 1994 is hij orgel-en methodiekdocent aan het Rotterdams Conservatorium. Bas de Vroome doceerde in 2008 (het “Distlerjaar”) aan de Internationale Zomeracademie te Haarlem. Hij maakte 12 cd’s waaronder een registratie van het complete orgelwerk van Hugo Distler.
Op de site kerkconcertendelft is meer informatie over Bas de Vroome te vinden.

Over Ad Libitum:

Kamerkoor Ad Libitum uit Rotterdam zingt sinds 2004 concerten in Zuid-Holland. Het koor bestaat uit geschoolde amateurzangers, die als gemeenschappelijke factor het enthousiasme voor zingen in kamerkoorbezetting en de liefde voor muziek hebben. Ad libitum is Latijn voor “naar believen”, een term die in de muziek aangeeft dat met zekere vrijheid stemmen/partijen toegevoegd of weggelaten kunnen worden (zoals de begeleiding), maar ad lib. geeft ook aan dat wat betreft tempokeuze, herhalingen of zelfs bij improvisaties naar believen gehandeld kan worden. Deze term spreekt voor een kamerkoor met plannen voor veelzijdig repertoire tot de verbeelding. Het koor staat onder leiding van dirigent Frank de Groot. De solisten die onze concerten opluisteren (vocaal en instrumentaal) zijn altijd professionals.
Concerten en repetities vinden plaats in en om Rotterdam. Op uitnodiging wordt soms ook in andere steden opgetreden.
Het koor werkt op projectbasis: elk jaar kan de samenstelling anders zijn, afhankelijk van beschikbaarheid van de leden of van de vereiste grootte van het koor.
Verspreid over een maand of drie zijn er ongeveer 12 repetities, waarin het koor met de dirigent en de solisten toewerkt naar de concerten. Elk jaar wordt er een programma gemaakt rondom een thema of met een rode draad. De ene keer is dat een tijdperk in de muziek, bijvoorbeeld Laat-Romantiek, de andere keer twee componisten. Soms is een land, een andere keer een psalmtekst de leidraad. De leden schuwen zeker niet om zelden of nooit uitgevoerde werken op het repertoire te plaatsen, waardoor bij bijna alle concerten wel een wereldpremière op het programma staat, ook al is het betreffende werk soms al 400 of 80 jaar oud.

Voor meer informatie www.kamerkooradlibitum.nl

Voor een cv van Frank kun je ook op de website:www.kamerkooradlibitum.nl van Ad Libitum kijken onder ‘wie zijn wij’.