Zou die haas toch sneller geweest zijn?

Zie je zo’n gedicht op een vuilniswagen en ga je afvragen. Ja, maar daar ging het in die fabel toch allemaal. Een overmoedige haas en een slimme schildpad. Waarom dicht Abdellatif Laâbi zo’n regel? En wie is de dichter?

Abdellatif Laâbi was niet de eerste de beste. Hij werd in 1942 te Fès, een koningsstad, in Marokko geboren in een familie van ambachtslieden. Hij studeerde Franse letteren aan de universiteit van Rabat, en werd als eerste gegrepen door Dostojewski. Hij nam in 1963 deel aan de oprichting van het Marokkaans universiteitstheater. Hij geeft dan Franse les op een middelbare school in Rabat.

In 1966 richtte hij het tijdschrift Souffles op, waaraan diverse linkse Marokkaanse intellectuelen meewerkten. Vanaf het tweede nummer gingen de artikelen over cultuur, en vervolgens langzaamaan meer over sociale en economische problemen. Het tijdschrift kreeg grote invloed op de ontwikkeling van linkse Marokkaanse intelligentsia.

Samen met Abraham Serfaty richtte hij de Association de Recherche Culturelle (ARC) op. De twee mannen werden aangehouden. Hij belandde tussen 1972 en 1980 verschillende keren in de gevangenis. Hij kreeg huisarrest opgelegd en ging in 1985 in ballingschap in Frankrijk wonen.

In hetzelfde jaar benoemde Jack Lang hem tot commandeur dans l’ordre des Arts et des Lettres.

De haas en de schildpad is een van de fabels van Aesopus, een verzameling fabels over dieren die door de Griekse slaaf Aesopus omstreeks de 6e eeuw voor Christus zouden zijn geschreven.
In de fabel over de haas en de schildpad houden de twee dieren een wedloop. De haas denkt makkelijk te zullen winnen en spant zich totaal niet in. Onderweg denkt hij gerust een dutje te kunnen doen, maar als hij wakker wordt, heeft de schildpad de finish al bereikt. Zo verliest de haas toch de wedstrijd.
De moraal van het verhaal is dat hardlopers doodlopers zijn en dat langzaam-maar-zeker-werk tot goede resultaten leidt.
Ze doen het nog een keer over en dan rent de haas zich rot, omdat de schildpad zijn broer inzet en het net lijkt alsof de schilpad er eerder is.

Het bracht Laâbi tot het schrijven van de dichtregel op de vuilniswagen. En die wagen staat dan zomaar ineens in de Halsterenstraat.