AD en TV Rijnmond hebben persboycot begrepen

‘Negatieve verhalen Pendrecht zwaar overtrokken’
23 februari 2009, kopt TV Rijnmond en vervolgt:

De bewonersorganisatie van de Rotterdamse wijk Pendrecht wil niet meer met de pers praten. De organisatie baalt van een aantal negatieve verhalen over de wijk in verschillende kranten. Volgens woordvoerster Bien Hofman zijn die verhalen zwaar overtrokken en is het in Pendrecht ‘hartstikke gezellig’.
Ze heeft haar mede-Pendrechters opgeroepen ook niks meer te zeggen tegen verslaggevers. Wat de Pendrechters nog het meeste stoort is het stempel dat de wijk sinds vorige week heeft, nadat het werd uitgeroepen tot één van de slechtste buurten van het land. Hiermee is de bewonersorganisatie het hartgrondig oneens.
TV Rijnmond wilde weten of Pendrecht er echt zo slecht aan toe is en peilde de mening in de wijk. De reportage kunt u zien door links te klikken.

Geert-Willem Overdijkink hield een aantal mensen de microfoon voor, en ja hoor, natuurlijk krijg je dan verschillende verhalen. Bien Hofman zou door een roze bril kijken, aldus een van de geïnterviewde mensen. Misschien kunnen die kruiwagens met roze brillen, die Paul de Leeuw afgelopen zaterdag aan die meneer uit Almere meegaf ook naar Pendrecht toe.

Op de foto een mevrouw, die het goed naar haar zin heeft in de wijk.

Het item van TV Rijnmond is nog te zien op:

En in het AD schrijft Paul Smits:

Bewoners van Pendrecht hebben een persstilte van een half jaar ingelast. Ze zijn de negatieve aandacht voor hun wijk zat. De bekende druppel was het onlangs gepubliceerde lijstje van slechtste wijken in Nederland. Daarop stond Pendrecht op de tweede plaats.
Actief bewoonster en woordvoerster namens ontevreden wijkgenoten Bien Hofman: “We krijgen alleen maar de slechte dingen oer Pendrecht te horen. Dar hebben de bewoners genoeg van. Met de bewonersorganisatie en zoveel mogelijk inwoners van de wijk hebben we afgesproken de pers niet te woord te staan. Op onze beurt verzamelen wij alle artikelen over Pendrecht. Daarvan stellen we een top-tien van op met de beste stukken.”
Ze wil niet weten van het verweer dat de pers slechts de boodschapper is van het nieuws. “De lijst over de slechtste wijken was al twee jaar oud. Waarom er dan zoveel aandacht aan besteden? En als er leuke dingen gebeuren, is er geen oog voor.”
Het leuke van Pendrecht vindt Bien de saamhorigheid. “Als het er zo slecht is zoals vaak wordt voorgesteld, waarom is iedereen dan nog niet weg?”

Hij trof Bien Hofman in de Oliphant, waar Ahmed Aboutaleb kennismaakte met veel Charloisers.

Over 6 maanden meer. Bien praat in die tijd niet met de pers en vele anderen met haar. Ze verzamelen wel artikelen uit kranten en kijken naar tv programma’s en lezen allerlei andere bladen. Over 6 maanden komt er lijst met welke media er een goed beeld van Pendrecht schetsen.