Bij het begin van 2006

Bijna ongemerkt zijn we het jaar 2006 binnengestapt. De laatste dagen van 2005 brachten onverwacht nog wat sneeuw die net zo snel weer verdween, al ging dat wel gepaard met de nodige overlast in de vorm van ijzel en gladheid. De vers gevallen sneeuw was vanuit mijn woonkamer een mooi gezicht, door de ochtendzon kreeg de Kortgeneflat een opvallende gloed.

Terugkijkend op 2005 zijn er weer veel goede en leuke dingen gebeurd in Pendrecht. Op het gebied van de herstructurering zijn dat o.a. de oplevering van de flats Schouwen en Duiveland, de herinrichting van de buitenruimte in de Herkingenbuurt (wordt dit jaar voortgezet) en het slaan van de eerste paal voor het nieuwbouwproject Schelphoek. Andere hoogtepunten waren de opening van het gezondheidscentrum en het Dokter Heftinghuis.
Het project Economische Kansenzones heeft zijn eerste vruchten afgeworpen, o.a. met de prachtige viswinkel op het Plein. Samen met de POM (Plein Ontwikkelingsmaatschappij) zal Plein 1953 zich in de komende tijd verder in positieve zin ontwikkelen.
In 2005 zijn er meerdere jubilea gevierd: de Huurderscommissie Zuiderparkflat bestond 25 jaar en de Beatrixschool vierde met een reünie het halve eeuwfeest.
Hartverwarmend vond ik de hulpactie voor Jos Hendriks en Wim Bekking die door brandstichting hun invalidenautootje kwijtraakten. Dankzij een initiatief uit de wijk onder de naam Pendrecht Mobiel kon aan het zwaar gedupeerde paar al na amper anderhalve maand een nieuw voertuig worden overgedragen.

Het afgelopen jaar was Rotterdam sportstad en Pendrecht deed daar enthousiast aan mee. We hadden o.a. de wielerronde, het Beach Volleybal (midden op de Slinge!) en HIP (Honkbal in Pendrecht).
Ook op cultureel gebied liet Pendrecht zich niet onbetuigd. Het toneelstuk “Pendrecht”, de straatcircussen en niet te vergeten de concerten in de Open Hofkerk zijn daarvan sprekende voorbeelden. En er komt ongetwijfeld nog meer want cultuurscout Jolanda Copier is, in opdracht van de deelgemeente Charlois, een plan aan het maken om nog meer kunst en cultuur in de wijk te krijgen.
We hebben heel wat bezoekers in Pendrecht mogen verwelkomen: deelraadsleden, wethouders, ministers, de minister-president en delegaties uit het buitenland. Heel bijzonder was het bezoek van prinses Máxima aan de Beatrixschool op 8 maart.
Het laatste evenement van 2005 was het IJspaleis op Plein 1953, de grote witte tent waarin allerlei activiteiten plaats vonden. De sneeuwhelling naast de tent was een enorm succes en is zeker voor herhaling vatbaar. Een van de programmaonderdelen was de benoeming van Harry Kock tot de nieuwe Nachtburgemeester, hij is de opvolger van Roger Huys die naar Zuidwijk is verhuisd. Graag wens ik ook vanaf deze plaats mijn nieuwe collega veel succes.

Hiermee wil ik mijn korte terugblik op 2005 afsluiten. In dit nieuwe jaar staat er weer veel te gebeuren in de wijk. Te denken valt bijvoorbeeld aan de herstructurering in Pendrecht Zuid die met de komende sloop van de flats in de Dinteloordstraat nu echt van start gaat.
Op vele manieren, waaronder via internet, is het mogelijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de wijk. Neem regelmatig een kijkje op dit nieuwsoverzicht want hier staan alle grote én kleine nieuwtjes over Pendrecht. Ook op mijn eigen website www.mario-bosch.nl is veel te lezen over de wijk.

Ik wens alle inwoners van Pendrecht een goed en inspirerend 2006 toe!

Mario Bosch
Dagburgemeester van Pendrecht