Dag Bert, jammer dat je weggaat

In het decembernummer van het parochieblad staat:

Zondag 11 november werd in de St. Bavo (parochiekerk van de
Lourdesparochie) bekend gemaakt dat pater Bert van Tol de communiteit van de paters Spiritijnen gaat verlaten. Vier jaar geleden werd hij benoemd tot overste van de communiteit. Wij hebben hem leren kennen als een rustige en
aimabele man die (zonder veel aandacht te trekken) zich binnen de parochie inzette voor o.a. diaconie. Hij assisteerde het pastoraal team door in de vieringen voor te gaan en heeft menige uitvaart of doop begeleidt.

De komst en de benoeming van pater Frans Wijnen is slechts een indirecte oorzaak van zijn vertrek. Er is nog ruimte in de pastorie en er zeker behoefte aan een verdere versterking van de communiteit, echter de roep en noodzaak om elders zijn talenten te laten gelden was groter. Per 1 januari 2013 is pater Bert van Tol benoemd als overste van de communiteit in Eindhoven.
Natuurlijk willen wij hem niet zomaar laten gaan. Daarom bieden wij hem op 6 januari, op het feest van Drie Koningen, een afscheidsviering aan.
In deze viering zal hij, samen met pater Frans Wijnen voorgaan.
Na afloop van deze viering is de mogelijkheid om persoonlijk afscheid van hem te nemen.

6 januari 2013

Afscheidsviering voor pater Bert van Tol
In de parochiekerk van de Lourdesparochie
De St. Bavo Aanvang: 10:00 uur
Slinge 775, 3086 EZ Rotterdam

3 jaar geleden meldde Bert van Tol dat hij naast zijn werk in de parochie van Onze Lieve Vrouwe van Lourdes ook wel meer zou willen weten van de wijk en meer wilde weten van Vitaal Pendrecht. Er kwamen gesprekken en Bert werd bestuurslid en tegelijkertijd secretaris. Hij schreeuw nauwgezet de verslagen van de vergaderingen van bestuur. Maar hij deed meer. Hij vertegenwoordigde Vitaal Pendrecht ook buiten de wijk. En zorgde voor veel waardevolle contacten voor de bewoners die met hun wijk vooruit willen. Hij knoopte ook de bewegingen en activiteiten in de parochie aan de andere activiteiten in de wijk.
Toen in oktober 2011 de opening van het nieuwe Pendrecht Universiteitsjaar niet door kon gaan in de Open Hofkerk zorgde hij ervoor dat het bijzondere college toch door kon gaan in de St Bavokerk. Hij bracht rust in de paniek die uitbrak bij de organisatie. Dat is overigens vaak de rol van Bert.
Vitaal Pendrecht is het eens met de parochie als het gaat om het moeten missen van hem en feliciteert de parochie in Eindhoven en de bewoners van de wijk waar Bert zal gaan wonen met zo’n betrokken man.

Op de foto Bert en Bien beiden met de pet op. Bert bracht voor Bien, dei hoofddeksels spaart een Franse baret mee na een korte vakantie in Parijs.