Derde college Bewoners in de Kijkerd

Donderdagavond 15 november vond het 3e college Bewoners in de Kijkerd plaats in het Turks Huis in Pendrecht aan de Sommelsdijkstraat 35. Rond de 20 bewoners namen deel aan het gesprek.
Er is misschien geen buurt in de wijk waar zoveel voorzieningen zijn waar je een college van de Pendrecht Universiteit zou kunnen houden. Je hebt er de Sint Bavokerk, het gebouw van de Thuiszorg Rotterdam, de Ostreaflat, De speeltuinvereniging Neeltje Jans, De Brug van Delta en ook nog drie scholen met een zee van ruimte. De Herkingenbuurt, de buurt met veel instanties en dan heb je ook nog het Dokter Heftinghuis.

Maar het derde college in het kader van de bewonersparticipatie vond plaat in het Turks Huis in Pendrecht aan de Sommelsdijkstraat 35.

Zo’n 20 mensen hadden zich gemeld. Mimount Hammouche, bestuurslid van de stichting Vitaal Pendrecht, leidde de bijeenkomst. Zij had haar buurvrouwen, Esin en Janice gevraagd iets te vertellen over hun kennis van de buurt. Ook Brenda en Cora hadden zich voorbereid om hun verhaal over hun buurt in te brengen.

Er werd gepraat over de inbraken in de buurt. Janice had dat aan den lijve ondervonden. Ze voelde zich prima thuis in de Herkingenstraat, maar dat veranderde drastisch op het moment dat ze er achter kwam dat al haar kostbare spulletjes gestolen waren. Ze heeft weinig steun van de politie ondervonden. Ze heeft er nog slapeloze nachten van.
Esin vertelde over haar inzet voor de speelplek. Dankzij haar vasthoudendheid en die van beheercoördinator Ilona Otter werden de wokkels vervangen door een aantal speeltoestellen, die de kinderen zelf uitgekozen hebben. Ze staan er nog niet zolang en voorzien duidelijk in een behoefte.

De vereniging Turks Huis zelf bleek ook een waardevolle voorziening in de buurt. Enes is er de ere-voorzitter van en hij vertelde dat hij goed van zijn ouders geleerd had het gevaar zoveel mogelijk uit de weg te blijven.
De jongen van de thee had er overigens weinig hoop op dat de jongeren uit de buurt samen te brengen waren. Er waren groepen in de buurt volgens hem waar geen goed garen mee te spinnen valt.
Jos Versteeg woont in Gouda en deed een boekje open hoe daar de boel aangepakt werd. De ‘huftertjes’ werden uiteindelijk de beheerders van de hangplek en zorgden ervoor dat alles netjes bleef.

Verbaasd waren de mensen om te horen hoeveel speeltuinen er wel niet zijn in deze buurt. Je hebt er de speeltuin Neeltje Jans, voorheen Pendrecht 1. De avontuurlijke speelplek Stellenbos, de halfpipe, het schoolsportplein naast Over de Slinge, achter de Holland Amerika Lijn flat, en dan is er ook de plek waar eerder over gesproken werd.
Toch blijkt het lastig om de mensen in de buurt bij elkaar te brengen om samen een activiteit voor de jeugd uit de buurt op poten te zetten.

Tussendoor werd iedereen voorzien van lekkers en thee of koffie.

Arno van der Laan vatte de verschillende onderwerpen mooi samen. En tot slot werden Esin en Brenda gevraagd de groep te vertegenwoordigen op de slotbijeenkomst op 27 november in het Servicepunt Charlois Zuid.

Alles werd dit keer netjes opgeschreven door Jeane Lam en Amal Dadi.

Van de deelgemeente namen Dayenne Veen en Nanda Jonker deel aan de bijeenkomst. Van Woonstad Rotterdam was beheermanager Jos Versteeg aanwezig. Jos trok zoals al eerder gezegd parallellen met Gouda, zijn woonplaats. Alledrie vonden zij het een zinnige bijeenkomst. Jos voegde er nog aan toe dat hij ‘grotere’ onderwerpen verwacht had. Gezien het karakter van de onderwerpen vond hij dat ‘we’ op de goede weg zijn.