Er gebeurde vele wondertjes

Er stonden twee grote toerbussen geparkeerd bij de Sint-Bavokerk en op het kerkplein was het een drukte van belang. De bedevaartgangers kwamen uit Rotterdam en uit De Goorn, een plaatsje in Noord-Holland. Wethouder Lucas Bolsius was één van de bedevaartgangers. Zijn vader Frans Bolsius was arts en was verbonden aan de nationale bedevaart naar Lourdes. Lucas heeft er volgens zijn vader zelfs zijn leven aan te danken. Als kind werd hij ernstig ziek en een bezoek aan Lourdes heeft zijn genezing versneld. De wethouder is brancardier geweest en heeft veel werk verzet in de verblijfplaats van de bedevaartgangers ‘Accueil’. Er is een fonds met de naam van vader Bolsius van waaruit de bedevaart mogelijk wordt gemaakt.
Om 9.00 uur was er een korte dienst in de kerk. Na het gebed om de zegen te vragen voor de reis werden de kaarsjes aangestoken en voorin de kerk gezet. Daarna las Lucas Bolsius de namen van alle deelnemers op en werd verteld wie in welke bus zit. Behalve de bedevaartgangers gaan er 22 vrijwilligers mee als begeleiders. “Prachtig mooi, onvoorstelbaar mooi, dat mensen als begeleider meegaan om zo’n reis mogelijk te maken”, zei Elly Pesik na afloop van de reis. Bewondering heeft ze ook voor Rien van Keulen, die met een gebroken heup meereisde en ondanks haar ongemak het koor dirigeerde. “Zij zocht daarbij steun tegen een pilaar”, aldus Elly. Zij vertelde dat het gezelschap ook in Nevers naar de glazen schrijn van zuster Bernadette is geweest. “De vraag: ‘En, …… is er nog een wonder gebeurt?’ wordt op het stadhuis ook steeds een beetje meewarig aan Lucas gesteld”, weet Elly Pesik. Zij kent zijn antwoord, dat is steevast: “er zijn een heleboel kleine wondertjes gebeurd” en hij somt dan heleboel zaken op, die zonder zo’n bedevaartreis niet gebeurd zouden zijn.
De bedevaartgangers hadden in Lourdes prachtig weer en bezochten naast Nevers ook grotten in de buurt van Lourdes. Volgend jaar is er opnieuw een bedevaart. Dat wordt een heel speciale. Het is dan 150 jaar geleden dat Maria aan Bernadette Soubirous verscheen op 11 februari 1858. De tocht is dan van 17 tot 24 mei.

Bijgaande ansichtkaart is van Elly Pesik. Zij heeft in Lourdes voor veel mensen gebeden.