Persbericht van de opening van Servicepunt Pendrecht

“Unieke samenwerking organisaties in Rotterdam-Pendrecht:
Feestelijke opening één loket voor wonen, werk en welzijn”, luidt de kop van het persbericht voor de opening van het Servicepunt Pendrecht.
Pendrecht viert dinsdag 22 mei van 16.00 tot18.00 uur de opening van het nieuwe Servicepunt Pendrecht. De opening vieren we in het Pendrecht Theater, adres: Plein 1953, nr.189 in Rotterdam-Pendrecht. Een feest met hapjes, muziek en medewerking van bewoners en ondernemers van Pendrecht. Bewoners kunnen sinds mei bij het Servicepunt terecht met al hun vragen over wonen, werk en welzijn.
In dit Servicepunt werken verschillende organisaties samen onder één dak. Dick Lockhorst, voorzitter deelgemeente Charlois, en Marja de Bruyn, directeur woningcorporatie de Nieuwe Unie, overhandigen symbolisch een grote sleutel aan de directeur van Charlois Welzijn, Rob Meijer. Charlois Welzijn is een van de organisaties die nauw betrokken is bij de opzet. Daarnaast zullen de medewerkers van het Servicepunt samen werken aan een schilderij om de samenwerking te bekrachtigen. Wethouder Dominic Schrijer komt de partijen feliciteren.
Een loket
Sinds mei 2007 kunnen bewoners in Pendrecht voor al hun vragen over wonen, werk en welzijn terecht bij het Servicepunt Pendrecht. Op nummer 63 van Plein 1953 zitten de volgende organisaties uit de wijk bij elkaar: projectbureau Pendrecht Zet Door, Bewonersorganisatie Pendrecht (BOP), Charlois Welzijn (met hulp en advies), woningcorporatie de Nieuwe Unie, Plein Ontwikkelings Maatschappij, Radar Uitvoering en er zijn spreekuren van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Stichting Welzijn Antillianen & Arubanen (SWA) en studenten van In-Holland geven gratis juridisch advies
Op deze manier ontstaat er een nog betere service voor de wijkbewoners en ondernemers. Dit alles naar een idee van de zogenoemde ‘One Stop Shops’ van Midland Heart in Birmingham en Coventry, waar de betrokken organisaties op initiatief van woningcorporatie de Nieuwe Unie in 2006 op bezoek gingen. Richard Clarck, nauw betrokken bij de ‘One Stop Shop’ zal bij de feestelijke opening van het Servicepunt Pendrecht aanwezig zijn.
De betrokken organisaties hebben de krachten gebundeld om bewoners beter van dienst te zijn. Bij het Servicepunt krijgt een bewoner direct antwoord op een vraag of gaat naar huis met een concrete afspraak..
Hoe werkt het Servicepunt Pendrecht?
Met een vraag meldt de bewoner zich bij het Ontvangstpunt. De baliemedewerkster vraagt wat de bewoner wil weten en vertelt welke organisatie in het Servicepunt de bewoner verder kan helpen. Vaak kan de bewoner de vraag meteen stellen aan iemand van deze organisatie. Hiervoor zijn er spreekkamers, zodat de bewoner ongestoord kan praten. Als de medewerker van de organisatie niet aanwezig is, maakt de baliemedewerkster direct een afspraak. De bewoner gaat dus altijd met een resultaat naar huis.
In het Servicepunt Pendrecht is het ook mogelijk om zelf informatie te zoeken op internet. In de internethoek staan enkele computers. Eventueel helpt een vrijwilliger bij het gebruik van internet.
Het Servicepunt Pendrecht zit aan het Plein 1953, nummer 63 in Rotterdam. De openingstijden zijn maandag t/m donderdag van 10.00 – 15.00 uur en vrijdag van 10.00 – 12.00 uur.
Het Servicepunt Pendrecht is een initiatief van de Nieuwe Unie in samenwerking met deelgemeente Charlois (Projectbureau Pendrecht Zet Door). In Pendrecht werken bewoners, (deel)gemeente en organisaties samen aan een aantrekkelijke wijk!

Noot voor de redactie:

U bent van harte welkom om het volledige programma bij te wonen. Nadere inlichtingen bij Rosana Arrias, communicatie programmabureau Pendrecht Zet Door, telefoon: 06-29545634 of mail: rosana@arrias-loos.nl.