Jeugdconcert in Open Hofkerk Ommoord

Zondag 28 juni vond er in die andere Open Hofkerk, namelijk in die in Ommoord, een jeugdconcert plaats. Een enthousiaste bezoeker van de concerten in die kerk nodigde Vitaal Pendrecht uit eens te komen luisteren. Hij zag ook de voorstellingen ‘Vensters’ en ‘Schuren’ en heeft een opdracht van Pact op Zuid om verrassende uitwisselingen te bewerkstelligen. Wie weet komt die er in de toekomst. Cees Bavius, de regisseur van de Pendrecht Podium Academy en Willem Blonk, de dirigent van de Open Hof – Hesseplaats zijn uit hetzelfde hout gesneden. Ook al gaat het dan om totaal verschillend hout.
De Open Hof Hesseplaats heeft in de verte wel iets weg van de Open Hofkerk in Pendrecht. Op de snikhete zondag van 28 juni vindt in de Omoordse Open Hof een jongerenconcert plaats. De deur naar het aangrenzende bouwterrein staat open. Als je langs de graffiti kijkt zie een publiek, dat ademloos naar het jaarlijkse Jeugdconcert kijkt. Het Oecumenisch JongerenKoor Ommoord, de Kindercatorij Open Hof, Hanneke Nijs, fagot, Thomas Triesschijn, blokfluiten, Kaspar Kazil, piano, Frank den Herder, piano en Willem Blonk, dirigent en inspirator van het Jeugdconcert pakken uit met werk van Purcell, Händel, Haydn en Medelssohn. Er wordt ook moderne muziek vertolkt: To make you feel my love, van Bob Dylan in de bewerking van Adèle, Killing me softly, Ameno en I’ll be there klinken net zo mooi uit de kelen van de jongeren en kinderen als My dearest, my fairest van Henry Purcell. Dat laatst lied van Purcell is al heel oud, maar gezongen door twee jongeren uit Ommoord zou het zomaar vandaag geschreven kunnen zijn.
Wat hebben de Pendrechtse kerk en de Omoordse kerk verder gemeen?
Willem Blonk zal op 4 oktober in de Open Hofkerk in Pendrecht verschillende koren leiden bij het oratorium Paulus van Mendelssohn. En één van de bezoekers van de stichting OPEN HOF muziek (zondagavond concerten en marktconcerten op woensdagmorgen in de Open Hof – Hesseplaats) heeft belangstelling voor de Pendrecht Podium Academy. Hij zag onlangs de stukken ‘Venster’ en ‘Schuren’ en kreeg een visioen.

‘Zou een dergelijk concert ook interessant zijn voor de jeugd in Pendrecht?’, vroeg hij.

Een mix van die drie componenten zou wel een uitdaging zijn. De zondagmiddagmuziek in de Pendrechtse Open Hofkerk wordt bezocht door ongeveer hetzelfde publiek als die van de zusterkerk in Ommoord. Het is in Pendrecht nog niet gepresteerd om de jeugd uit de wijk naar de zondagmiddagmuziek te trekken.
Maar de jeugd van de Pendrecht Dialogen en het Pendrechtse theaterstuk ‘Schuren’ erbij? Zou fantastisch zijn. Daar moet maar snel een keer over gesproken worden en spijkers met koppen over geslagen worden om een voor iedereen aantrekkelijk programma te maken..

Er liggen immers diverse verbindingen, onder andere via de ontwerpster Lotte Stam Beese. Zij ontwierp Pendrecht en later ook Ommoord. En de afstand is dan misschien in meerdere opzichten groot.

Mooie muziek en prachtig theater doorbreken allerlei barrières.
Vanaf het bouwterrein, voorbij de graffiti klonk die zondagavond prachtige muziek. Het publiek applaudisseerde lang en luid. En de artiesten zwaaiden vanaf het podium terug met de rozen, die ze als dank gekregen hadden.