Kinderdeelraad Charlois: ‘Speeltuinen langer open’

Canis Zijlmans met strohoed spreekt met “perschef” Abdullah Eryigit en Turan Yazir, directeur van het Educatief Centrun Pendrecht.

Het artikel in het Rotterdams Dagblad vervolgt met:

,,Maar dan moeten jullie wel allemaal aan je ouders vragen of ze als vrijwilliger in de speeltuin toezicht willen houden. Want geld is daarvoor niet,” voegde de voorzitster er aan toe.

De door de drukke weekeinde-agenda’s van de tieners op zaterdagochtend om negen uur in het Theater Zuidplein geplande kinderdeelraad is een initiatief van de Pendrechtse migrantenclub Turks Huis, de basisscholen in de wijk en het Educatief Centrum, dat op Zuid de drukbezochte Weekendschool runt. Het project, waarmee tieners aan de ‘burgernabije aanvullende bestuurslaag en volksvertegenwoordiging’ snuffelen, is begeleid door de deelgemeente.

‘Echte’ raadsleden stonden de 17 jeugdige volksvertegenwoordigers bij, maar die hadden daar nauwelijks werk aan. ,,Die hamer is alleen om mee op tafel te slaan en niet op de hoofden,” waarschuwde Lockhorst Asal Tahavol nog even bij overhandiging van de voorzittershamer op de Internationale Kinderdag.

De ‘kids’ sneden een groot aantal onderwerpen aan die hen bezighouden. Ze willen ‘respect’ en vooral bij Metrostation Slinge meer wijkagenten voor meer veiligheid, meer gymzalen bij de basisscholen en meer spreiding van de winkels in Pendrecht, die nu vooral rond Plein 1953 zijn gegroepeerd. Volgens Serkan Akpinar leren veel jonge kinderen verkeerd gedrag en scheldwoorden, doordat ze op tv naar geweldsfilms kijken. ,,Als de schooljuf uit haar stress barst, zegt ze ook weleens vieze woorden. Wat de kinderen thuis op tv kijken is de verantwoording van de ouders. We kunnen niet in iedere huiskamer een politie-agent neerzetten en we gaan ook niet onder iedere woning een winkel bouwen,” aldus de kiene kinderraadsvoorzitter. Naar de haalbaarheid van de meeste raadswensen, laat ze – net als in het ‘echie’ – onderzoek instellen.