Levendige Jaarvergadering van de BOP

De BOP bestaat al sinds 1987 en begon als organisatie van huurders. Niet vreemd eigenlijk, omdat het gros van de bewoners een huis huurt en vaak ook nog van dezelfde woningbouwvereniging. Ook in haar statuten heeft de BOP staan dat het een vereniging van huurdersgroepen is. Maar inmiddels hebben veel kopers hun intrede gedaan in Pendrecht. De BOP wil de organisatie van alle bewoners van Pendrecht zijn, dus de statuten werden een beetje gewijzigd. Waardoor de organisatie open staat voor kopers. Maar ook groepen als de werkgroep gezond Pendrecht, kunnen zich lid weten onderdeel weten van de organisatie van bewoners uit de wijk Pendrecht.
Na de pauze was het woord aan alle aanwezige groepen. De groep “Houd Pendrecht Leefbaar” begon. Zij zijn een groep huiseigenaren en hebben met de burgemeester en de woningbouwvereniging contact gehad over het verbeteren van Pendrecht. Elske Kuijper van de Kerkwervesingel vond dat haar straat weer de parel van de wijk moet worden. Joke van Peer van de werkgroep Zierikzeebuurt hield een pleidooi voor het snel bouwen van de 55+ flat aan de Zierikzeestraat.
Een aantal presentaties ging in op veiligheid en overlast, maar er waren ook oproepen te horen om met elkaar in gesprek te gaan. Cemal Kumaº, de voorzitter van het Turks Huis, deed een oproep om de armen ineen te slaan en de dialoog te beginnen om samen de zaken in de wijk aan te pakken. Baby Jamanika, de gastvrouw van de BOP, voelde zich aangesproken als het ging over Antilliaanse jongeren en riep op om samen met Antilliaanse ouders op zoek te gaan naar een plekje voor deze jeugd.
Dat de wijk niet alleen met zichzelf bezig wil zijn, maakte Hennie Leys duidelijk. Zij riep op voor steun aan de Angel Foundation. Een stichting, die zich sterk maakt voor gehandicapte kinderen in Afrika. Ook instellingen deden mee Miriam Strijbis van het Leger des Heils hield een pleidooi om de dak- en thuislozen van Het Baken in te schakelen in de wijk en Corstiaan de Boer van de Educatieve Tuinen vertelde wat er aan de Middelharnisstraat 270 gebeurt in samenwerking met de Jeu de Boulers. Er kan daar op het terrein een balletje op gegooid worden en senioren kunnen er een tuin aanleggen. In het oogstseizoen slaan de clubs daar de handen ineen en vieren het pompoenfeest.
De punten uit de presentaties werden door bestuurslid Mary Bos op papier gezet. Penningmeester Kees Brand deelde vervolgens enveloppen met Monopoly-geld uit. Een snel geformeerde kascommissie telde de inzet van de BOP. Houdt Pendrecht Leefbaar en Veilig scoorde het hoogst 13.320 euro. De top 3 bestond verder uit: betaalbare woningen voor de oudere Pendrechtenaar (5270 euro) en Opzoomeren (4130 euro).
De presentaties leverden aandachtspunten waar de BOP met de bewoners aan wil gaan werken. Wilt u wat doen voor uw wijk, ga dan eens langs bij de BOP op de Ossenisseweg 99, bellen kan ook 010 – 480 93 46 en er is zelfs een webiste: www.bop-pendrecht.nl