LSA hield landelijke bijeenkomst op Rotterdam Zuid

De Landelijke Bewonersdag van het LSA, Landelijk Steunpunt Aandachtswijken is altijd een grote toogdag van en voor bewoners uit de zogenaamde Vogelaarwijken. Pendrecht was goed vertegenwoordigd en in Pendrecht kwamen 3 bussen met bewoners, die een excursie kregen in de wijk. Een buslading zag theater en andere bus ging luisteren naar TOS in het wijkgebouw de Middelburgt. En 35 bewoners uit verschillende plaatsen en wijken uit het land liepen met professoren van de Pendrecht Universiteit door de wijk.
Het feest vond plats op zaterdag 21 november.
‘Iedereen die hart heeft voor zijn wijk, is van harte welkom! Kom mee met de excursies en zie wat actieve bewoners op Zuid doen om hun wijken leuker en leefbaarder te maken. En stem mee op stellingen over de wijkaanpak tijdens het Lagerhuisdebat. Iedereen doet mee! Alle bewoners kunnen iets bijdragen aan hun wijk. Jongeren, ouderen, van Nederlandse of van buitenlandse afkomst, georganiseerd in een vereniging of juist niet: iedereen. En voor iedereen is er ook iets te halen in de wijk. Denk aan kennis, contacten, activiteiten en cultuur. Daarom is de titel van de Landelijke Bewonersdag dit jaar: Iedereen doet mee!’
Met die tekst werd de landelijke dag aangekondigd.
Het om kennisuitwisseling tussen bewoners. Maar er waren ook beleidsmakers en professionals van diverse organisaties betrokken bij de zogenaamde wijkaanpak.
Om 10.00 uur was er koffie in het Nieuwe Luxor Theater en cabaretière Karin Bruers opende met Ahmed Aboutaleb (op het bovenste fotootje samen met Margriet Drijver, bestuurder van Com-Wonen) de dag. De lach zat er meteen goed in. Aboutaleb kon goed overweg met de aanpak van Bruers en toonde zijn black berry, waarop alle burgers van Rotterdam in contact met hem kunnen komen).
Vermakelijk was ook de manier waarop Karin Bruers het publiek indeelde in de bussen na het vertrek van de eerste burger van Rotterdam. 20 bussen gingen naar allerlei wijken op zuid en volgden bijvoorbeeld een speciaal college op de Pendrecht Universiteit, inclusief lunch.

Om precies 13:00 uur moesten de reizigers op zuid weer met de bus terug naar het Nieuwe Luxor Theater en daar werd even teruggekeken op de excursies door Karin Bruers. Zij liet de directeur van de Woonbond nog even aan het woord en droeg vervolgens het stokje over aan Hadassah de Boer die een Lagerhuisdebat leidde met onder ander Bien Hofman in de lagerhuisbankjes en minister Eberhard van der Laan, wethouder Dominic Schrijer en bestuurder Margriet Drijver in een panel die reageerden op stellingen en de discussie in het Lagerhuis debat.
Geen gemakkelijke zaak. De stellingen waren nogal voor de hand liggend en het publiek stak bij de meeste hun groene kaart op.

Er werd een Kwaliteitskaartenwaaier Bewonersparticipatie uitgereikt aan de minister en er was een knallende feestelijke afsluiting, maar het publiek maakte die afsluiting eigenlijk nauwelijks mee, want de mensen waren na het uitgebreide programma aan de borrel toe.

De Landelijke Bewonersdag 2009 werd georganiseerd door het LSA in samenwerking met Pact op Zuid, het ministerie voor Wonen Wijken en Integratie, Aedes vereniging van woningcorporaties, de Nederlandse Woonbond en vele bewonersgroepen uit Rotterdam Zuid.