Minister Vogelaar bezoekt Pendrecht

Een blik in het klaslokaal van Over de Slinge locatie Sommelsdijkstraat waar de start van de Kinder Campus plaatsvond.
Het artikel vervolgt met:

Al jaren werken de vier basisscholen in Pendrecht samen. Om de probleemwijk weer aantrekkelijk te maken voor gezinnen. En om ervoor te zorgen dat ouders hun kinderen niet langer in bijvoorbeeld Barendrecht op school doen, maar gewoon in de eigen wijk.
Met de Kindercampus Pendrecht, waarvoor vanmorgen tijdens een bezoek van minister Vogelaar het startsein werd gegeven, gaan de Hoeksteen, de Beatrixschool, de Koppeling en Over de Slinge nog een stapte verder. Samen willen ze een veilige thuishaven vormen voor de honderden kinderen in de wijk.
En wel van ’s ochtends zeven tot ’s avonds zeven. ,,De dag stopt niet om kwart over drie. Na school gebeurt misschien wel het mooiste,” zegt Joop Verschoor, directeur van de Beatrixschool. Dus komen er in het nieuwe schooljaar zogeheten dagarrangementen, zodat kinderen voor of na school en tussen de middag niet op straat hangen maar ergens onder begeleiding spelen of leren.
Het mooiste zou zijn, zo vinden de initiatiefnemers, als een treintje de kinderen overdag van ene naar de andere plek vervoeren. Want de kinderen moeten iedere keer over de drukke Slinge heen.
Hoewel deelraadsbestuurder Lionel Martijn best wil nadenken over een kindvriendelijke route in Pendrecht, is hij terughoudend over een treintje. ,,We moeten oppassen dat we geen taken van ouders overnemen. Zij moeten ervoor zorgen dat hun kinderen van de ene op de andere plek terecht komen.”
Martijn wijst erop dat nu al lunches worden verzorgd voor schoolkinderen. ,,Als we niet oppassen dan moeten we straks ook warme maaltijden gaan bereiden. Of douches gaan aanleggen omdat kinderen niet gewassen zijn.”
Wethouder Leonard Geluk (onderwijs) werd bij de start uitgeroepen tot ambassadeur van de Kindercampus, een taak die hij graag op zich neemt. ,,Dit is een geweldig initiatief,” aldus Geluk.