Nacht der Kerken op 23 juni 2007

Overgewaaid uit Oostenrijk en Duitsland gaat ook Nederland (lees: Rotterdam!) kennis maken met: ‘De nacht der kerken’.
Het initiatief tot deze nacht ligt bij de het Convent van kerken. Protestants, Rooms Katholiek, Oud Katholiek en de Joodse gemeenschap vormen dat convent. Zaterdag 23 juni 2007 staan in 17 kerken door heel Rotterdam de deuren open voor een breed publiek met een verrassend programma. “We hebben er niet zo heel veel meer in Rotterdam, maar de kerken die er zijn willen zich dit jaar eens laten zien en horen. Muziek, natuurlijk, veel muziek, vocaal en instrumentaal. Verder: bezinning, debat, dans, markt, beleving van spiritualiteit, ontmoeting, en, hoe kan het ook anders in deze veelkleurige stad: interreligieuze manifestatie”, aldus de berichtgeving op de website. Ook de deuren van de Sint Bavokerk staan 23 juni open.
In Pendrecht doet de Sint Bavo van de R.K. Onze Lieve Vrouw van Lourdesparochie aan de Slinge 775, 3086 EZ Rotterdam mee.
Het telefoonnummer van de kerk is 010 480 48 27
Ze hebben een eigen website: www.lourdesparochi.nl

De parochie en kerk worden op de site van www.nachtkerken.nl omschreven als:
“Veelkleurige kerk – Intercultureel pastoraal bezig zijn”
Onze ervaring met het in kerkelijk verband omgaan met de veelkleurigheid van de wijken Pendrecht en Zuidwijk in Charlois. Intercultureel pastoraat is voor ons al een realiteit. We willen dit laten zien in een inleiding met forumdiscussie over veelkleurig pastoraat met diaken Ronald van Berkel en pastores van het internationale team;
met Pendrecht Theater: Pendrecht-dialoog,
een expositie van kunstschilderes Eveline van Rooy over multiculturaliteit in de wijk en een powerpointpresentatie over de geschiedenis van St. Bavo-kerk en over intercultureel kerk-zijn.

Het programma in de Sint Bavokerk ziet er als volgt uit:
18.00 – 18.30 uur Korte dienst en welkom
18.30 – 19.00 uur Powerpointpresentatie met rondleiding
19.00 – 19.30 uur Activiteiten met jongeren: speurtocht naar symbolen, binnen en buiten de kerk
19.30 – 20.00 uur Orgelspel en muziek
20.00 – 20.30 uur Inleiding door Ronald van Berkel over Intercultureel Pastoraat, aansluitend forumdiscussie met aanwezige pastores
20.30 – 21.00 uur Vervolg discussie. Powerpointpresentatie over intercultureel kerk-zijn
21.00 – 21.30 uur Pendrechtdialoog, bezichtigen expositie achter in de kerk (mogelijk gedurende heel de avond)
21.30 – 22.00 uur Vervolg van de inleiding over Intercultureel Pastoraat door Ronald van Berkel – bij genoeg belangstelling – met forumdiscussie. Standjes met informatie over het inloophuis “Het Verhaal”, Rita’s Reisbureau, hapjes enz.
22.00 – 22.30 uur Orgelspel en rondleiding of powerpointpresentatie over kerk en haar geschiedenis
22.30 – 23.00 uur Afsluiting met gebed
23.00 – 23.30 uur Gelegenheid om u te verplaatsen naar het plein voor de Laurenskerk
23.30 – 24.00 uur Programma bij de Laurenskerk