Officiele opening van de taalles

Hier staan ze alle 5 op de foto met de scharen in de aanslag. Het lint moest het ontgelden.

De les begon.

Els van der Kooij projectleider Ouderbetrokkenheid Rotterdam van het Albeda College leidde de les in en stelde docente Marian McLeary voor. Zij gaat de lessen geven. Via het Turks Huis is er geworven en vandaag worden de niveaus getoetst. De kinderen gaan naar de oppas in de Middelburgt. Alleen vandaag niet, want er was een dubbelboeking. Over de Slinge ving dat probleem en zorgde deze startdag voor opvang van de kinderen.
Deze eerste keer biedt Lioenl Martijn de groep en dus ook het Turks Huis een schoolbord aan. “Met piepende krijtjes”, aldus Dick Lochorst.
Arif doet een oproep voor extra financien voor het komende Internationaal KinderFeest.
Er wordt vragend gereageerd op de naam van Marian. Haar man komt uit Schotland, vandaar deze Schotse achternaam. Iedereen krijgt een tas uitgereikt met pen en papier er in.
Het Albeda College is blij met de opkomst. Marian regelt eerst de aanvangstijd en de dagen van de cursus. Graag vroeg beginnen, dus kwart voor negen wordt de aanvangstijd. De kinderen gaan voor die tijd naar de oppas.
Maandagmorgen geeft Marian McLeary les. Donderdagmorgen komt Bernadet Biervliet en vrijdamorgen Satchia Resida. Nog een organisatiepunt is dat op donderdag het om de veertien dagen les zal zijn. Het gaat niet alleen om Nederlandse taal op eigen niveau, maar er zullen ook thema’s worden behandeld. Bijvoorbeeld over de wijk of over gezondheid. En natuurlijk over de basisschool. Hoe kunnen we de juf helpen bijvoorbeeld met koninginnedag of andere activiteiten in de speeltuin.
Er zal ook stage worden gelopen in sport- of wijkverenigingen. Daarin is belangrijk om met elkaar te praten over: “klopt het wat ik denk”.
En waar kom je vandaan – leren kennen van elkaars achtergrond. Ze spreken af in een taal met elkaar te gaan spreken, dus alleen in het nederlands tijdens de les. Want de achtergronden zijn verschillend.
Als de niveaus bepaald zijn, kunnen ze toch met elkaar in de groep blijven. Want dan kunnen ze elkaar goed helpen.