Raadstafel ging over Pendrecht Zet Door

Er was eerst een vragenhalfuurtje. Marco van Dijck was de voorzitter. Het had veel weg van een raadsvergadering.
Arnold Gielen stelde de enige vraag in het vragenhalfuurtje. Hij stelde de laagdrempeligheid ter discussie. Hij vroeg zich af of de Raadstafel wel zo laagdrempelig is als alleen direct betrokken bewoners uitgenodigd werden. Er wordt door de deelgemeente nog nagedacht over wie en hoe zal worden uitgenodigd, maar iedereen is echt welkom.
Aan de opstelling wordt nog gewerkt. De inbrengers van het idee van de Raadstafel nog wensen. “Ik zou het graag informeler hebben”, zegt Herman Gerrits, “Er zouden meerdere tafels moeten zijn met een mengvorm van raadsleden en bewoners. Maar dat komt vast nog.” Ook Etienne van Hemert, de griffier, is benieuwd naar reacties op deze nieuwe vorm van contacten van bewoners, raadsleden en instellingen.
Op de eerste Raadstafel was een behoorlijke delegatie uit Pendrecht aanwezig. Duco de Bruijn presenteerde Pendrecht Zet Door, Klaas Notenboom deed het programma veiligheid uit de doeken, Ines Balkema het programma sociaal en Paul Lohmann ging in op het ondernemen in Pendrecht.
Vooral naar aanleiding van zijn verhaal over de winkels rondom Plein 1953 ontstond een levendige discussie over het kille en kale karakter van het plein en over het parkeerbeleid. “Waarom plakken de stadtoezichthouders wel allerlei bonnen op de auto’s en doen ze niks aan drank en drugsovelast”, legde Gerard Boom op de Raadstafel. Dick Lockhorst vertelde over dat laatste onderwerp, dat de deelgemeente daar geen invloed op heeft. Zij hadden het graag anders gezien. “Maar door de komst van de parkeergarage onder de Edah is er betaald parkeren ingevoerd”, wist Rineke de Graaf. Ook werd er ingebracht dat wijkaccommodatie De Middelburgt onvoldoende open was. En wilde Leen Smits dat er op het wijkservicepunt ook spreekuur gedraaid werd door een buurtagent. Buurtagent Simon Caarels ondersteunde het verhaal van zijn vroegere collega Klaas Notenboom: “Er is sprake van onderbezetting en toen er nog wel een buurtagent spreekuur hield, kwamen er geen bezoekers. Ik heb liever een agent op straat dan één op het projectbureau aan Plein 1953 nummer 65, die niks doet.
Misschien moet er binnenkort maar eens een college van de Pendrecht Universiteit aan het plein gewijd worden.