Ruijl-bericht in Kerk op Zuid

Onder het kopje Ruijl-bericht schreef Guus Ruijl van te pastoraat Zuidwijk en voorzitter van de kerkenraad over het concert van 5 februari.

Op zondagmiddag 5 februari trok in de Open Hofkerk de ark van Noach aan onze verbeelding voorbij. De compositie van Michael Flanders en Joseph Horovitz riep de verbeelding tot leven. Net zoals bij de morgendienst deze zondag vercsheen de regenboog als een indrukwekknede bezegeling van Gods Verbond met mensen. Ik vond het ronduit verrassend dat er bij het zondagmiddagconcert ook leden vanuit Zuidwijk aanwezig waren. Daarna was ik eerlijk gezegd best wel moe. Maar ook voldaan door alles wat ik deze dag had mogen ervaren aan bemoedigende tekenen van Gods aanwezigheid in ons leven.

Bij het concert kwam ik in het koor ook Edith tegen. Als twaalfjarig e zat ze ooit bij mij als leerling in Den Haag in de klas. Een voorbeeldige leerling met straklden ogen en prachtige kuiltjes in haar wangen. Nu, 32 jaar lateer, was ze gelukkig getrouwd en moeder van wtee kinderen. Ze zong de sterren van de hemel. Na afloop sprak ik haar aan over de gezongen teksten over God zoals:

‘Ik zal er zijn, is mijn naam.
Liefde geworden in mensen.
In mensen God zal ik zijn.’

Allemaal mogen we een stukje God zijn zeiden we samen tegen elkaar. En jullie waren het voor mij vanmiddag ook, vertelde ik haar. ‘Ja, maar ik houd ook heel veel van God.’Ze zei het met stralende ogen die niets aan zeggingskracht in al die jaren hadden verloren.

Pastor Guus Ruijl.

Edith moet dus het koorlid geweest zijn waarover hij het in in het artikel over het zondagmiddagconcert had.