Saaie zondagmiddag? Niet in de Open Hofkerk

Een goede besteding van de zondagmiddag

PENDRECHT – Op zondag 27 maart vindt er weer een bijzonder concert plaats in de Open Hofkerk. Organist Kees van Eersel en sopraan Marijke Nieuwenweg vullen de middag met een passieconcert waarbij barokmuziek, klassieke muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw, te horen zal zijn.

Het programma is gebaseerd op de passietijd. Dit is de voorbereidingstijd voor Pasen. ‘Veel muziek is hierop gebaseerd. Deze middag is dit vooral barokmuziek, een genre dat zeer op prijs wordt gesteld. Het is niet ouderwets of supermodern maar ligt prettig in het gehoor’, vertelt Jan van Dijk, organist van de Open Hofkerk.

Kees van Eersel is sinds 1959 organist. Eerst in Vlaardingen en Rotterdam en van 1974 tot 2009 in Goes, waar hij ook een lespraktijk opzette. Hij won diverse prijzen op internationale orgelconcoursen. Er verschenen ook platen, cd’s en dvd’s van zijn werk. Sopraan Marijke Nieuwenweg is een veelgevraagd soliste bij Nederlandse oratoriumverenigingen en voert veel kamermuziek uit. Al geruime tijd werkt zij als zangpedagoge op de Muziekschool Goeree-Overflakkee.

De Open Hofkerk organiseert al sinds 1982 concerten. ‘Sinds 2004 noemen we het zondagmiddagmuziek. Het werd toen een officiële reeks, omdat de organisatie verbeterd werd en we subsidie kregen van de deelgemeente en medewerking van Woonstad Rotterdam en de Bewonersorganisatie Pendrecht. We organiseren nu vier concerten per jaar van een goed niveau die veel publiek trekken. Niet alleen wijkbewoners, maar mensen uit heel de stad bezoeken de concerten.’

In december was er het concert van het Neva Ensemble. ‘De kerk zat helemaal vol met 250 mensen. Het Neva Ensemble treedt enkele maanden per jaar in Nederland op. Het zijn echte professionals uit Rusland en erg geliefd. Sommige liefhebbers reizen mee en verzamelen de programmaboekjes.’

De Open Hofkerk is één van de weinige kerken op Zuid waar regelmatig concerten plaatsvinden. ‘Zo zie je maar dat er veel goede dingen op Zuid gebeuren. Al vele jaren is de belangstelling voor onze concerten groot. Ik nodig iedereen van harte uit om het eens mee te maken op 27 maart. Er is prachtige muziek te horen en in de pauze kun je elkaar ontmoeten in de koffiehoek. Bovendien is het een heel goede besteding van de soms toch wat saaie zondagmiddag.’

Het concert begint om 15.00 uur. Ingang via Sliedrechtstraat 57. Toegang zes euro, pashouders vier euro, kinderen gratis. Reserveren mag, maar hoeft niet. Dit kan via (0180) 558 937.