Singelveste Breda op bezoek in Pendrecht

Breda ligt eigenlijk maar op een steenworp afstand van Rotterdam. Sommige zaken zijn hetzelfde, maar iedere stad is toch weer heel anders. Een werkbezoek kan tot inspirerende ontdekkingen leiden. De excursie begon in Breda, Geeren Zuid, sprongen vooruit. Vervolgens ging het gezelschap mer de bus naar Rotterdam.
De Raad van Bestuur van Singelveste werd door Piet Huiskens van Bureau De Werkplaats langs een hele reeks projecten geleid. In Pendrecht deden ze de satelliet van de Nieuwe Unie aan en hoorden een presentatie over Pendrecht Zet Door, het programma van de Nieuwe Unie voor Pendrecht en Vitaal Pendrecht en de Pendrecht Universiteit aan. Vervolgens ging het gezelschap via een korte wandeling door de wijk langs het Pendrecht Theater over Plein 1953 naar de Vrouwenstudio Anganieta.
De volkshuisvesters uit Breda raakten onder de indruk van het verhaal van Anneke de Goede en Baby Jamanica. Vrouwen uit Pendrecht maken in de Vrouwenstudio zelf hun agenda. Na de presentatie kwam er een groep Somalische vrouwen binnen. Zij spraken met elkaar en een deskundige over zaken, waar ze zelf graag meer vanaf willen weten.

Het Bredase gezelschap vervolgde haar reis naar Schiemond, waar de Woonbronplannen en Vrouw + Zaak werden gepresenteerd. In dat laatste project worden vrouwen gestimuleerd om een opleiding te volgen of een onderneming te beginnen. In Schiemond wonen veel alleenstaande moeders zonder inkomen uit werk. Woonbron helpt hen om een inkomen te verdienen.
Tot slot bekeken ze Creatief Beheer, Le Medi en het Dakpark in Bospolder.