Staande ovatie in Open Hofkerk

Een groep Internationale studenten van Codarts van het Rotterdams Conservatorium gaven zondag 21 januari 2007 een concert in de Open Hofkerk. De organisator Jan van Dijk en hun docent Bas de Vroome waren zeer tevreden na afloop. Daar hadden zij alle reden toe. Het publiek gaf de uitvoerenden een staande ovatie.
Op het eerste fotootje organisator Jan van Dijk. Naast hem Vanessa Vromans uit Australië, daarnaast Wout Bosschaart uit Nederland, Yong-In Yu komt uit Korea en uit België komt Laure Dermaut. Vanessa speelde viool en de andere orgel. Op de andere foto’s is goed te zien hoe de organisten met hun rug naar het publiek zitten. Dat geeft het publiek een goede kijk op hoe de muziek wordt uitgevoerd. Het applaus was ernaar en na afloop kregen ze alle vier dan ook een fraaie bos bloemen.

Jan van Dijk leidde het concert in. Hij beloofde het publiek een interessant concert. Hij had al het nodige gehoord tijdens de repetities. En wees erop dat het niet eenvoudig is om een orgel met 23 registers te bespelen. “Een viool neem je mee en ben je gewend. Een orgel moet je eerst leren kennen en elk orgel is anders”, aldus de organisator. Voor hem kent het orgel van de Open Hofker geen geheimen. Hij is immers de vaste organist bij de diensten in de Open Hofkerk. De jonge musici voerden achtereenvolgens werken van uit van:

1. Johann Pachelbel: Fantasie in G kleine terts. Laure Dermaut bespeelde het orgel en zij werd bijgestaan door Yong-In Yu

2. Johann Sebastian Bach verschillende stukken uit de “Orgelmis” volgde in dezelfde samenstelling.: Allein Gott in der Höh’ sei Ehr (BWV 675); Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit (BWV 672); Christe, aller Welt Trost BWV 673); Allein Gott in der Höh’ sei Ehr (BWV 676) en de trompetten van het orgel gingen aan voor Dies sind die heil’gen zehn Gebot (BWV 679), het laatste stuk liet goed horen wat een mooi instrument het orgel van de Open Hofkerk is en wat het allemaal kan.

3. Franceso Geminiani uit zijn Sonate voor viool en orgel in C grote terts het largo, allegro moderato, siciliana en allegro ma non troppo door Vanessa Vromans op viool en Yong-In Yu werd mooie harmonieuze muziek de kerk in gebracht.

4. Johann Sebastian Bach’s preluium en fuga in A kleine terts (BWV 543) werd door Yong-In Yu gespeeld en Wout Bosschaert sloeg voor haar de muziekpagina’s om. Dat omslaan bijna een keer fout, maar was in de uitvoering niet te horen.

5. Jan Pieterszoon Sweelinck’s Est-ce Mars werd gespeeld door Wout Bosschaert en Laure Dermaut en Yong-In Yu stonden hem bij met de muziekbladen en de registers.

In de pauze warmde Wout zijn handen met handschoenen. Want het was toch iets te koud in de kerk. Alle uitvoerenden bleken in de pauze zich goed van de Nederlandse taal te kunnen bedienen. Vanessa en Yon-In spreken tegen elkaar wel Engels. Maar Yong-In Yu is al 6 jaar in Nederland en studeert in die tijd orgel. Zij is erg te spreken over de Nederlandse orgels en over de kleinscahligheid van Nederland. Er zijn veel prachtige kerkorgels op kliene afstand van elkaar. Zelfs Groningen is maar op 2 uur afstand. Vanessa haar vader is Nederlander en haar moeder Australische. Zo speelt ook tango en ander wereldmuziek, geen didgeridoo overigens. “Vrouwen mogen immers geen didgeridoo spelen”, aldus de Australische. Laure speelt ook in België concerten, en vindt ook dat de Nederlandse orgel geweldig zijn.
Na de pauze volgden nog 3 werken. Jan van Dijk benadrukte het stuk van Hugo Distler dat uit 4 delen zou gaan bestaan. Hij had voor het verwarmen van de handen een straalkacheltje neergezet. Vanessa en Yong-In Yu waren zeer benieuwd naar het stuk van Khachaturian. Ze hadden een eigen arrangement gemaakt.

6. Johann Sebastian Bach, Concerto in A moll (BWV 593): tempo giusto, adagio en allegro, door Laure Dermaut

7 Aram Illich Khachaturian’s Anante sostenuto uit het vioolconcert. Vanessa Vromans speelde viool en Yong-In Yu begeleidde haar op het Open Hofkerk orgel, bijgestaan door de ander musici.

8. Hugo Distler’s Partita Nun komm’ der Heiden Heiland werd gespeeld door Wout Bosschaert en hij en Yong-In Yu lieten goed zien dat voor het bespelen van een orgel je over soepele benen moet beschikken. De baspartij was in dit laatste stuk veel aanwezig.

De musici kregen prompt een staande ovatie van het publiek. Na afloop toonden zowel organisator Jan van Dijk als docent Bas de Vroome zich zeer tevreden. De laatste vond dat ze het knap gedaan hadden op een fel klinkend orgel als het instrument van de Open Hofkerk.