Status in de Schotse Kerk

STATUS is meer dan een gewoon stuk. Het is een ontmoeting met mensen waar we meestal in ons dagelijks leven aan voorbijgaan. Van wie we niet weten hoe ze leven. De ontmoeting vindt plaats in de Schotse Kerk aan de Schiedamse Vest, waar het publiek gastvrij wordt onthaald. Tijdens een maaltijd zullen de toeschouwers een reis afleggen langs verschillende ruimtes en kennismaken met de levensverhalen van mensen uit o.a. Benin, Kameroen, Somalië, Zuid-Vietnam, Georgië, Irak, China, Armenië, Wit Rusland en Thailand.
In de straten van Rotterdam, in de metro, voor de supermarkten zien we ze wel: asielzoekers, mensen zonder papieren, zogenaamde ongedocumenteerde mensen. Maar wat weten we van ze af? Meestal alleen maar wat we in de kranten lezen of op de televisie zien; en dat geeft vaak een vertekend beeld.
Wat dreef deze mensen er toe om naar Nederland te komen? Wie zijn ze? Wat voor leven hebben ze achter zich gelaten? In STATUS leren we een aantal van hen kennen met hun persoonlijke geschiedenis. Het zijn niet allemaal vluchtelingen die hun land achterlieten omdat hun leven gevaar liep. De achtergronden zijn heel verschillend. En toch hebben deze mensen allemaal een verhaal te vertellen: een verhaal over hun thuisland, een verhaal over wat ze tegenkomen in Nederland een verhaal over hun strijd om te overleven.
Een groep uit Pendrecht volgde zaterdag 31 maart de voorstellingen in de Schotse Kerk. Voor wie nieuwsgierig geworden is: kijk eens op de site van het Rotterdams Wijktheater er volgen in april, mei en juni nog een aantal avonden waarop Status in de Schotse Kerk vertoond wordt.
www.rotterdamswijktheater.nl en u weet alles.