Talja Blokland krijgt leerstoel opbouwwerk

De plechtigheid ving aan op die donderdagmiddag om 16.00 uur precies. Een stoet van geleerde heren in toga en met een pedel voorop betrad de senaatszaal van de universiteit aan de Burgemeester Oudlaan 50 te Rotterdam. In hun midden liep Talja Blokland. Een kleine tengere gedaante, maar wel in toga en met de bekende Erasmusbaret en een opvallende sjerp om. Zoals op de foto te zien is. Aansluitend was er een receptie in hetzelfde gebouw. De Rector Magnificus stuurde een uitnodiging de wereld in voor deze plechtigheid en de de receptie in december 2005.

Talja is in de voorbereiding op de plechtigheid bevallen van een tweeling en haar oudste dochter Kimmie was met de ouders van de professor meegekomen. Ook Gradus Hendriks naar wie de stichting, verantwoordelijk voor de leerstoel is vernoemd, was onder haar gehoor.

Zij hield een duidelijke speech van ongeveer drie kwartier. Die speech ging over het wonen in de stad en de ontwikkelingen naar de samenleving zoals die nu is toe.

Ze bleef moeder, want onder het houden van de rede door hield zij nauwlettend Kimmie in de gaten. “We zijn klaar met rennen Kimmie”, klonk het ineens tussen de geleerde zinnen door en ze keek daarbij streng in de richting van haar dochter, die het record van een rondje senaatzaal scherper probeerde te stellen.