Wat, waar en hoe in het Zuiderpark Rotterdam

Ter gelegenheid van de vernieuwing van het Zuiderpark is er in het kader van Pact op Zuid een boekje over het park gemaakt (foto linksboven). Het is op 19 september officieel gepresenteerd tijdens de feestelijke opening van het Evenemententerrein Zuiderpark en het Sportplaza Zuiderpark. De presentatie gebeurde door dagelijks bestuurder Ed Goverde die ook het voorwoord geschreven heeft; als geboren en getogen Pendrechtenaar is hij van kinds af aan met het Zuiderpark opgegroeid. De Zuiderparkgids is gemaakt in opdracht van de gemeente Rotterdam en de deelgemeente Charlois in een oplage van 10.000 stuks.

In de 86 pagina’s tellende gids staan niet alleen wandel- en fietsroutes maar ook adressen en praktische informatie. Het boekje heeft een spiraalband en kan door het smalle formaat gemakkelijk worden meegenomen. Op de uitklapbare voor- en achterkaft staan kaarten waarop de wandel- en fietsroutes zijn ingetekend. De onderste foto toont twee bladzijden uit het boekje dat een zeer verzorgde indruk maakt.

Interessant is ook het hoofdstukje over de geschiedenis van het park dat is ontworpen door Constant Hanekroot. Op 2 december 1952 plantte mevrouw Van Walsum-Quispel, de echtgenote van de toenmalige burgemeester, een iel beukenboompje en daarmee begon de aanleg van het park. Die boom, inmiddels uitgegroeid tot een fors exemplaar, staat er nog steeds (foto rechtsboven, de boom links van de lantaarnpaal) en één van de wandelingen voert er langs.

De Zuiderparkgids wordt verspreid via verenigingen, instellingen en restaurants in het park en via corporaties (in informatiepakketten voor nieuwe bewoners). Belangstellenden kunnen een gratis exemplaar afhalen en in de Stadswinkel Charlois aan de Boerhaavestraat 11. De Zuiderparkgids staat niet in het folderrek maar is uitsluitend via de balie verkrijgbaar.