Wie maakten die kunst ook alweer?

Op het bovenste plaatje is Walter Bart in gesprek met hoofd van de afdeling kunst in de buitenruimte Siebe Thissen.

Daaronder met Milou van Ham. Zij maakte de kunst net boven de portiekdeuren. Een kleine teleurstelling voor is dat het woord E E N V O U D dat in grote letters te zien zou moeten zijn vanuit de Metro als je van Rhoon naar Slinge reist en er niet zoveel bladeren aan de bomen zitten.

Maar helaas die letters zijn in het brandschilderingsproces minder goed uit de verf gekomen. Dus je moet eigenlijk weten dat het er staat om het te herkennen.
Stilletjes hoopt Milou dat het nog goed komt als de zuren en kleuren wat verderop in de tijd uitgewerkt zijn.

Walter wilde weten hoe ze aan de rest van de teksten gekomen was, bijvoorbeeld die tekst van de beroemde architect Carl Weber. Milou was al eerder bij Raamvertellingen 1 betrokken en werkte daar met teksten van Lotte Stam Beese. Hier was de beroemde stadsarchitecte wel het vertrekpunt. En soms komt Milou ook heel eenvoudig op teksten. De dochter van
Carl Weber woont vlakbij Milou en ze praten vaak samen. Die tekst past vervolgens prachtig in het beeld van de wijk en haar ontwerpster.

Jan van de Pavert maakte verbeeldingen van utopieën door de tijd dat Pendrecht bestaat heen. 7 stuks en hij noemt utopieën gerealiseerde werelden. Zijn 7 gebrandschilderde vensters zitten boven in de portieken. D bewoners van de bovenste etages zien die werelden dagelijks.

De laatste geïnterviewde was de wethouder van de kunst van Rotterdam, Antoinette Laan. Zij memoreerde volgens sommigen een beetje overbodig dat het met Pendrecht niet de goeie kant opging, maar dat deze kunst opnieuw de naam van de wijk op de Rotterdamse kaart kan zetten.

Zij nam vervolgens het gezelschap mee naar buiten, de Ooltgensplaatweg af richting De Stroken om daar het licht te ontsteken.