Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk

Het volgende concert in de serie zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk, Sliedrechtstraat 57 is op 27 maart, aanvang 15:00 uur. Toegang € 6,–; pashouders € 4,–; kinderen gratis. Kaarten aan de zaal. Met Kees van Eersel, orgel en Marijke Nieuwenweg, sopraan.
Concert in de serie zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk, Sliedrechtstraat 57
27 maart,
aanvang 15.00 uur
Toegang € 6,–;
pashouders € 4,–;
kinderen gratis.
Kaarten aan de zaal

Kees van Eersel, orgel

Marijke Nieuwenweg, sopraan

In de mooie Open Hofkerk, vlakbij de nieuwbouw in Pendrecht, bevindt zich een prachtig pijporgel waarop al vele jaren concerten worden gegeven, veelal met instrumentale of vocale solisten.
Voor het eerstvolgende concert hebben de musici een programma samengesteld met barokmuziek, klassieke muziek uit de 17e en 18e eeuw. Vooral werken van Joh. Seb. Bach zullen klinken maar ook van Telemann en Krebs. Bekende orgelwerken worden afgewisseld met mooie liederen. Het thema van het concert is “Passietijd”, de tijd tussen de vasten en Pasen.

Kees van Eersel (* 1944 te Vlaardingen) studeerde orgel en kerkmuziek (waaronder koordirectie, piano en compositie) aan de conservatoria van Rotterdam (bij P. van den Kerkhoff, G. Stam en A. Verwoerd) en Utrecht.
In 1969 studeerde hij tevens aan de Schola Cantorum te Parijs bij Jean Langlais en behaalde aldaar de Prix de Virtuosité met de hoogste onderscheiding.
In 1971 behaalde hij de Prijs van Uitnemendheid voor orgel te Rotterdam.
Sinds 1959 was hij werkzaam als kerkorganist, eerst in Vlaardingen, later in Rotterdam en van 1974 tot augustus 2009 als cantor-organist van de Grote of Maria Magdalenakerk te Goes.
Kees van Eersel behaalde diverse prijzen op de internationale orgelconcoursen.
Van zijn spel verschenen gr.platen, cd’s en dvd’s. In 1992 publiceerde hij een methode “Koraalimprovisatie”.
In 2010 verscheen een CD met kerkelijke koorcomposities van zijn hand. Thans is hij nog werkzaam als concertorganist, beiaardier (van Veere) en koordirigent van het door hem in 1988 opgerichte Zeeuws Vocaal Ensemble.
Meer informatie op zijn site: www.freewebs.com/keesvaneersel

Marijke Nieuwenweg studeerde aanvankelijk piano, later solozang, aan het Rotterdams Conservatorium bij David Hollestelle en Jan Heye. Daarna volgde zij interpretatiecursussen o.a. bij Elisabeth Cooymans en studeerde zij enige jaren bij de mezzosopraan Jard van Nes. Momenteel wordt zij gecoacht door Maria Croese.
De sopraan Marijke Nieuwenweg is een veelgevraagd soliste bij Nederlandse oratorium verenigingen en voert veel kamermuziek uit. Zij trad onder meer op in België, Duitsland en Italië.
Daarnaast werkt zij al geruime tijd als zangpedagoge op de Muziekschool Goeree-Overflakkee.