Speciale Clasien Kramer-penning voor bijzondere Pendrechtenaren

Vanaf volgend jaar wordt voortaan jaarlijks de Clasien Kramer-penning uitgereikt aan een bijzondere Pendrechtenaar. Deze penning is nieuw en speciaal in het leven geroepen bij het afscheid van Clasien Kramer van het bestuur van Vitaal Pendrecht.

Afscheid van het bestuur van Vitaal Pendrecht
Als bestuurslid van Vitaal Pendrecht nam Clasien begin dit jaar afscheid van het bestuur: ze vond het tijd voor een wisseling van de wacht en ziet graag wat jongere leden in het bestuur. Gisteren (woensdag) ontving ze als blijk van waardering voor haar jarenlange inzet voor de wijk een certificaat uit handen van Harry Kock, voorzitter van het bestuur en tevens nachtburgemeester van Pendrecht.

Gerard Smulders, met wie zij vele jaren bij de PvdA zat, overhandigde haar een bijzondere foto. De foto werd gemaakt tijdens het bezoek van Max van den Berg, landelijk partijvoorzitter van de PvdA, in 1983. Dat bezoek vond plaats op dezelfde plek als waar gisteren het afscheid van Clasien werd gevierd: de Sliedrechtstraat, waar toen de Bestevaertschool stond. Later werd dit de circusschool en in 1998 werd het gebouw gesloopt. Nu staat hier de Zuiderkroon.

clasien2  clasien4

Bij Clasiens afscheid is een speciale onderscheiding in het leven geroepen: de Clasien Kramer-penning. Per 1 januari 2017 wordt deze voortaan jaarlijks uitgereikt aan een bijzondere Pendrechtenaar.

Verloskundige
Clasien (87) is één van de eerste bewoners van Pendrecht. Samen met haar man Jan kwam ze hier in 1955 wonen. In de toen nog nieuwe wijk begon ze een eigen praktijk als verloskundige. Menig aanstaand moeder stond zij met raad en daad terzijde en ze werd een bekende en gewaardeerde vrouw.

Valckensteyn en OWG
Later ging Clasien maatschappelijk werk studeren. Met haar werk als verloskundige stopte ze toen ze gevraagd werd in de directie van Valckensteyn zitting te nemen. Een jaar later jaar volgde de benoeming tot één van de directeuren van Onze Woongemeenschap (OWG), de voorloper van de Nieuwe Unie en later Woonstad Rotterdam, waar zij het maatschappelijk werk handen en voeten gaf. Deze functie vervulde ze tot haar pensionering. Daarna werd ze commissaris van OWG, tot aan de fusie.

Actief op vele fronten
Niet alleen in haar carrière was Clasien actief voor Charlois: ook daarbuiten ontplooide ze vele bezigheden ten bate van de Charloissers. Als voorzitter van het Willemsenfonds zette zij diverse activiteiten op. Zelf leidde ze jarenlang een handwerkgroep in Valckensteyn. Verder was ze voorzitter van het Ouderenplatform Pendrecht en deed ze vrijwilligerswerk bij Humanitas en Nivon.

Na haar pensioen
Na haar pensionering werd zij namens de PvdA gekozen in de Charloisse deelraad en werd later fractievoorzitter. Na twee perioden nam zij afscheid van de deelraad. Vervolgens ging ze verder met het geven van conversatieles in Vrouwenhuis Pendrecht. Niet zozeer om de vrouwen de grammatica te leren, maar wel hoe zij zich verstaanbaar kunnen maken in hun straat of buurt. De afgelopen jaren was Clasien actief bij Vitaal Pendrecht waar haar uitgebreide kennis een waardevolle input vormde voor het bestuur.

In de loop van dit jaar wordt meer bekend over wie men kan nomineren voor de Clasien Kramer-penning.