500 petities overhandigd aan Marja de Bruyn

Voordat Gerard Boom de stapel van 500 petities aan Marja de Bruyn gaf, zei hij: “Wij komen het resultaat van de gehouden petitie aanbieden. Op deze manier willen wij nogmaals namens al deze mensen onze bezorgdheid uit spreken over het vertrek van de Nieuwe Unie uit de wijk Pendrecht, onze grootste verhuurder met een lange traditie in de wijk. 500 getekende petities, die bewoners zullen op den duur de weg naar het Zuidplein wel kunnen vinden. Voor de ouderen in de wijk die niet mobiel zijn kunnen huisbezoeken worden geregeld, prima, maar er is geconstateerd dat veel bewoners niet getekend hebben om het simpele feit dat ze niets durven tekenen of het niet kunnen lezen. Deze mensen “lopen” zo even binnen bij de Nieuwe Unie en regelen ter plekke hun zaakjes. Laagdrempelig en passend in een wijk als Pendrecht.
Gelukkig hebben we in een gezamenlijk overleg voor elkaar gekregen dat er een baliefunctie in de wijk blijft in de vorm van een wegwijzer, waar op een klantvriendelijke manier begeleiding wordt geboden met het omgaan van een computer om de website van de Nieuwe Unie te bezoeken. Wij vragen u daar scherp op toe te zien. Maar ook voor andere vragen kunt u daar terecht.
Dit compromis geldt voorlopig voor een half jaar, wij vragen dit voor langere tijd. Wel blijft in de voormalige ATTA vestiging (Tiengemetenflat) een zogenoemde Satelliet die niet toegankelijk is voor het publiek, voor vergaderingen ed. Dat hadden we graag anders gezien en wachten dan ook met spanning de resultaten af. Er is ons toegezegd regelmatig op de hoogte gehouden te worden van de ontwikkelingen van de nieuwe situatie in een gezamenlijk overleg, daar willen we u graag aan houden.”
Marja de Bruyn zei blij te zijn met de betrokkenheid bij de Nieuwe Unie in Pendrecht. Zij betreurde de communicatie over de veranderingen bij de woningbouwcorporatie. In een open hartig gesprek werden over en weer mogelijkheden voor verbetering van die communicatie geopperd. Gré van Genderen één van de actievoerders riep op tot een blijvend gesprek tussen bewoners/huurders en de Nieuwe Unie.