Denen liepen met de Pendrechtse burgemeesters door de wijk

In het vorige bericht is te lezen over de Deense delegatie die afgelopen zaterdag een bezoek bracht aan Pendrecht. Voor een rondgang door de wijk werd de groep in drieën gesplitst en één van de groepjes ging op stap met Mario Bosch en Harry Kock.
Na de gezamenlijke bezichtiging van de Sint Bavokerk werden er drie groepjes gevormd die elk met twee gidsen een deel van de wijk gingen verkennen. Eén van de groepjes ging naar de Zierikzeebuurt onder leiding van dagburgemeester Mario Bosch en nachtburgemeester Harry Kock. Mario had in grote lijnen de route in zijn hoofd, de beide Pendrechtse burgemeesters zijn goed op elkaar ingespeeld en deden afwisselend het woord.

Op weg naar de Zierikzeebuurt liep het groepje door de Sommelsdijkstraat en stopte bij het Turks Huis. Terwijl Mario daar iets over vertelde ging Harry naar binnen en even later wenkte hij de groep dat ze welkom waren om even binnen te kijken.
Na het bezoek aan het Turks Huis liep de groep via de Herkingenstraat richting Zierikzeebuurt en bij de kruising met de Kerkwervesingel kregen de Denen uitleg over de kindvriendelijke routes. Dat kwam opnieuw ter sprake bij het speelpleintje op de hoek Noordwellestraat / Schuddebeursstraat waar de oranje zeester duidelijk te zien is.

Natuurlijk werd ook de Zijpe bezocht (bovenste foto) en daar vertelde Mario waarom dit winkelpleintje zo bijzonder is. De Denen vroegen waarom er bijna geen winkels meer waren en Mario legde uit dat iedereen nu in de supermarkt boodschappen doet.
Via de Zierikzeestraat liep de groep naar het huizenblok Oldegaarde 988-998 waar de bouw van Pendrecht in 1953 begon. Daarna werd het speelpleintje aan het begin van de Dreischorstraat bezocht, Bien noemde dit pleintje in haar presentatie eerder op de dag omdat de inrichting in samenspraak met de kinderen is ontworpen.

Aan het einde van de Dreischorstraat ging de groep linksaf de Slinge op en vervolgens rechtsaf de Krabbendijkestraat in. Harry en Mario vertelde iets over de attributen van de carnavalsgroep Elegance in de leegstaande winkel aan de overkant. Bij de schoenenwinkel Van Liesdonck werd gestopt en terwijl Mario iets vertelde over deze één van de laatste nog originele Pendrechtse winkels ging Harry naar binnen. Carla van Houten, winkeleigenaresse en voorzitter van de Winkeliersvereniging, kwam daarop naar buiten om ook wat te vertellen en vragen te beantwoorden (onderste foto).

Bij de viswinkel liepen de Denen het Plein op waar de groep even halt hield bij de bekende kippenboer, Eimert kwam al snel naar buiten met een schaal met stukjes worst. Als laatste bezocht het groepje de walvis en daarna werd koers gezet naar restaurant Zuiderkroon waar om één uur de lunch was.