Een leefbare samenleving, een maakbare droom?!

Een keur van sprekers was naar de kerk gekomen. Symposia zitten nou eenmaal vol met sprekers en met PowerPointPresentaties.

Nancy en Annemarie, hier op de foto in het stadhuis bij het bekendmaken van de prijswinnaars van de groeibriljanten, weten er inmiddela alles van.

Sprekers waren het eigenlijk niet, want Karin Ingelse sympathiek als altijd ging in gesprek met niet de minste Rotterdammers. Zij brachten allemaal iets mee, wat voor hen het motto uitbeeldde: “Een leefbare samenleving, een maakbare droom?!” uitbeeldde. Hoofdofficier van justitie Henk van Brummen had zijn baret bij zich, hij is officier van justitie maar gelooft meer in goed gedrag belonen, dan in straffen. Maar dat laatste moet ook volgens hem. Dominee Hans Visser had een potje met steentjes uit het concentratiekamp Auschwitz Birkenau meegenomen, ze kwamen van de barak die door een opstand verwoest is. De opstandelingen zijn weliswaar allemaal omgekomen in het concentratiekamp, maar ze hebben wel een daad gesteld tegen een duivels systeem. Ibrahim Spalburg van het SPIOR had een springtouw meegenomen, moslims moeten vooral springen en op een positieve manier opvallen in de leefbare samenleving, aldus Spalburg de baas van een heleboel islamitische organisaties in Rotterdam. Kamerlid Nebahat Albayrak had haar Nederlandse en Turkse paspoort meegenomen en combineerde het land van haar toekomst Nederland met het land waar ze geboren is Turkije. (er zijn mensen, die denken dat Nebahat onze eerste vrouwelijke minister president wordt) en wethouder Leonard Geluk had zijn Spartashirt meegenomen. Voetballen kan hij niet, maar zijn plek in Rotterdam is in het Spartastadion en dat hij van deze club het clubshirt kreeg is één van dierbaarste cadeaus.
Annemarie en Nancy werden ingeleid met het TV Rijnmondfilmpje, dat Karin Ingelse begin dit jaar maakte op het plein van Over de Slinge. Het filmpje droeg bij tot het winnen van de publieksprijs van de groeibriljanten. Verder waren ze gewoon zichzelf en vertelden wat ze hadden gedaan. Hun aanstekelijk enthousiasme had er immers voor gezorgd, dat er allerlei mensen in de wijk, maar ver daar buiten zorgden voor het binnenhalen van de publieksprijs. Bovendien waren ze de allereerste groeibriljant, die ook echt opgeleverd werd. Dinie Roodvoets was als voorzitter van de groeibriljantenjury zeer onder de indruk van het tweetal en de groeibriljant aan de Krabbendijkestraat en de Kruiningenstraat/Wemeldingestraat. Niet vreemd trouwens dat die pleinen de namen van beide initiatiefnemers gekregen hebben. Het was dan ook een prachtig gezicht die twee Pendrechtse groeibriljanten in die enorm grote kerk aan de andere kant van Rotterdam. Een daverend applaus viel hen ten deel.
En waar draaide het allemaal op uit?
Uiteindelijk kwam een pot op tafel en deden allerlei sponsors en “ambassadeurs” er hun duit in. Een pot met goud op Zuid. Veel geld voor het SAS project. Heeft niks te maken met die die Zweedse luchtvaartmaatschappij, maar wel met airmiles. Het systeem is in Den Haag door twee slimme ambtenaren uitgedacht in een café en Dinie Roodvoets had er in Italië op vakantie over zitten lezen. Social Airmiles System heet het. Het is bedoelt om het vrijwilligerswerk onder jongeren te stimuleren. Dat gaat tegenwoordig niet meer op de manier zoals vroeger, dat vrijwilligerswerk alleen ‘onbaatzuchtig’ gebeurt door welgestelde dames, maar door iedereen en ook door met mensen met een kleinere portemonnee. En ook het voor wat hoort wat, is er de laatste tijd niet meer uit weg te denken. In het SASysteem worden jongeren uitgedaagd een ‘karweitje’ in de samenleving te doen. Ze melden dat vervolgens en krijgen dan airmiles bijgeschreven op een chipkaart. Met die airmiles kunnen ze luxe goederen kopen of bijvoorbeeld een reis maken naar Istanbul, de hoofdstad van de wereld, toch?
In de stukjes over de Resident University op deze site is al over dat project gesproken. Ook de wethouder Leonard Geluk en de officier van justitie hadden er in een ander vakantieland Frankrijk over gelezen en bedacht het in te gaan voeren in Rotterdam.
En ….. de groeibriljant van Pendrecht is trouwens een schitterend voorbeeld voor dit systeem. Er moet nog van alles uitgewerkt worden, gaf Dinie Roodvoets toe. Maar het begin is er. Het komt vast goed met dat systeem. Er is in de Laurenskerk al heel wat geld voor ingezameld. En de titel klinkt als een klok: “een pot met goud op zuid.”