Fototentoonstelling toont geschiedenis van de RET

Bij Stichting Historisch Charlois staat de nieuwe fototentoonstelling in het teken van de Rotterdamse Elektrische Tram (RET).

Stichting Historisch Charlois geeft op haar website alvast een kijkje in de vroegere jaren van de RET:

Geschiedenis
In 1878 werd de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) opgericht. De eerste paardentram in Rotterdam reed in 1879. Later reden er ook stoomtrams in en om de nog niet uitgebreide stad. Met de invoering van de elektrische tram in 1904 werd er een nieuw trambedrijf opgericht, genaamd: Rotterdamsche Electrische Tramweg Maatschappij (RETM). Op 18 september 1905 nam de RETM de eerste elektrische tramlijn in gebruik, lijn 1 Honingerdijk – Beurs – Park. In 1906 kwamen er nog vijf lijnen bij. In 1907 en 1908 werden nog vier lijnen in gebruik genomen. De RETM droeg na enkele jaren onderhandelen het trambedrijf over aan de gemeente Rotterdam.

02  03

Op 4 april 1927 valt het Raadsbesluit en op 15 oktober van dat jaar wordt de RETM een gemeentelijk vervoerbedrijf en krijgt het de naam RET, de 1903 werknemers komen in dienst van de gemeente. Het maximumaantal lijnen werd bereikt in 1930 toen de Rotterdamse tram 25 lijnen had. De rijtuigen waren in het begin donkerblauw, later crème en vanaf de jaren dertig okergeel. In deze jaren verzorgde de RTM het tram- en busvervoer van en naar de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. In 1968 werd het opgeheven als trambedrijf. RTM ging, na fusie met andere bedrijven, met het busbedrijf verder als ZWN. In 1999 werd dit bedrijf tenslotte opgenomen in het Connexxion-concern.

04  05

Modernisering
Tussen 1929 en 1931 kwamen 170 moderne vierassige motorwagens en 20 bijwagens in dienst in de nieuwe okergele kleur. Deze trams behoorden toen tot het modernste trammaterieel van Europa. Tot in de jaren zestig vormden deze trams de ruggengraat van het Rotterdamse trambedrijf. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen er in een modernere versie nog eens 36 vierassige motorwagens en 36 bijwagens bij, in de jaren vijftig gevolgd door 15 vierassige en 14 gelede Zwitserse lichtgewicht rijtuigen. In de jaren zestig kwamen er 95 nieuwe gelede trams in dienst (waarvan 36 dubbelgeleed), die de plaats van de vierassers innamen.

06  07

In 1968 kwam de metro erbij. In 1975 werden 24 enkelgelede trams dubbelgeleed gemaakt. In de jaren tachtig werden 100 nieuwe gelede trams in openbaar-vervoer-geel afgeleverd; bij 50 stuks werd gebruikgemaakt van draaistellen en onderdelen van oude gelede trams. In de jaren negentig werden voor de huiskleur de Rotterdamse kleuren groen en wit ingevoerd (later vervangen door groen en zilver). Vanaf 2002 kwamen er 60 nieuwe lagevloertrams van het type Citadis. In 2011 en 2012 kwamen er van dit type nog eens 53 trams bij.

08  09

Stichting RoMeO
De stichting RoMeO houdt zich bezig met de geschiedenis van het openbaar vervoer in Rotterdam en beheert twee musea en onderhoudt historische bussen, trams en één metro.

RET anno 2016
Tegenwoordig beschikt de RET over 57 buslijnen met 258 bussen, 10 tramlijnen met 112 trams en 5 metro- en sneltramlijnen met 152 metrotreinen. Ook de Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte valt onder de RET. Jaarlijks vervoert het bedrijf 185,7 miljoen reizigers (38,7 miljoen per bus, 59,9 miljoen per tram en 87,1 miljoen per metro).

10  11

Fototentoonstelling
De fototentoonstelling is te bezoeken tot en met eind augustus 2016. Entree gratis. Openingstijden: zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur in de Oudheidkamer, Wolphaertsbocht 105. Groepen kunnen op een afgesproken tijdstip terecht via 010-4806618 of na afspraak per mail.

Bron foto’s: RET