“goede raad is gratis”

Mevr. G. vertelde dat het met het konijn van haar dochter slecht ging. Het beest had de laatste tijd een aantal ernstige gezondheidsklachten, waarvoor met regelmaat de dierenarts bezocht moest worden. En het zag ernaar uit dat de behandeling geen soelaas zou bieden. De dokter had dat in bedekte termen al aangegeven. Haar dochtertje was al dagen in tranen over het arme beest en wilde het konijn in ieder geval in de tuin kunnen begraven. Maar: mag dat zomaar?

Meestal worden overleden huisdieren naar een dierenarts gebracht of worden daar uit hun lijden verlost. De dierenarts geeft informatie over begraafplaatsen en crematoria voor dieren of kan een destructiebedrijf inschakelen. Wie een tuin heeft, mag echter een overleden gezelschapsdier (hond, poes, vogeltje, cavia enzovoort) in de eigen tuin begraven. Het gebruik van plastic is verboden; bij de dierenarts zijn speciale dozen verkrijgbaar. Het mag dus.

AP/srr/26/02/2008.