Kangarooplan werkt!

De presentatie bracht in beeld wat het Kangarooplan behelsd. In de zaal zaten ambtenaren, politici en medewerkers van betrokken partijen, zoals de Nieuwe Unie, Charlois’ Welzijn en dergelijke. Dominic Schrijer, Lionel Martijn en Sandra van de Bos van het ministerie van WWI behoorden tot de toehoorders. Dominic Schrijer was trouwens ook spreker en somde de resultaten van project tot nu op. Lionel Martijn kwam met een geweldige hoeveelheid bloemen. Voor elke deelnemer was er een fraaie bos. De deelnemers aan het project hadden ook voor het één en ander gezorgd. Er waren gerechten uit allerlei landen en om je vingers bij af te likken.
Bien Hofman vertelde de aanwezigen hoe zij tot het plan gekomen was en Anne Nunes en Mirjam de Leeuwe van SoZaWe vertelden waar het in het Kangarooplan om gaat.
Op 1 maart 2008 startte de pilot op Werkplein Gooilandsingel. Het werd een mix van Groepsgewijze Klantondersteuning en Wijkaanpak. De deelnemers nemen als groep deel aan de bijeenkomsten. Omdat ze uit dezelfde wijk komen zijn ze bekend met elkaar en voelen ze zich veilig genoeg om informatie uit te wisselen en samen ondernemender te worden. In principe kan iedereen tot 65 jaar deelnemen. Nu zijn het nog vooral vrouwen. Er moet een aantoonbare motivatie zijn. En de afstand tot de arbeidsmarkt moet zo groot zijn dat iemand niet meteen naar werk te bemiddelen is. Ook wordt gekeken naar de kwalificaties van de deelnemers en welke problemen er allemaal spelen. Of iemand een uitkering heeft ja of nee, telt niet mee. Er zijn drie opeenvolgende fasen in de aanpak en de eerste groep is nu zo ver dat er een tweede groep kan starten.
In de tijd van 1 maart tot 9 oktober zijn er van de 22 deelnemers maar 2 afgevallen en is de belangstelling enorm gebleken.

Kortom een project dat zeer hoopvol stemt en navolging behoeft. Met rede een succesvol RotterdamIdee.