Let op het echte nieuws!

Hij wil het bijna uitroepen aan de telefoon en wel aan iedereen:
Beste mensen
In de voorjaarsnota gaat het om 3 dingen; bezuinigingen huurtoeslag voorkomen en extra geld voor wijkaanpak
wat te doen als corporatie in je gemeente onvoldoende middelen heeft om noodzakelijke investeringen te doen
verslag algemeen overleg wijk aanpak van woensdag 23 april
1. uitkomsten voorjaarsnota: bezuinigingen huurtoeslag voorkomen en extra geld voor wijkaanpak
Het kabinet heeft vandaag de begroting aangepast (voorjaarsnota). Mee en tegenvallers zijn besproken en verdeeld.
Korting op huurtoeslag voorkomen
Het waren weer spannende tijden voor huurders. Immers de uitgave voor de huurtoeslag waren 120 miljoen groter dan begroot, Volgens de normale regels zou dan de huurtoeslag verlaagt worden met zo’n 10 euro per maand. Het heeft wat strijd gekost, maar dit gaat niet door. Uit de algemene middelen (belastinginkomsten) worden de extra uitgave voor de huurtoeslag betaald. Erg belangrijk omdat de huurtoeslag vooral terecht komt bij mensen met de laagste inkomens die steuntje in de rug het hardste nodig hebben. Wel moet misbruik scherp worden aangepakt.
Extra geld voor bewonersinitiatieven en wijkaanpak
Op ons initiatief was er dit jaar 20 miljoen extra geld beschikbaar gesteld voor bewonersinitiatieven. Het kabinet heeft besloten om ook de komende jaren 20 miljoen vrij te maken voor bewonersinitiatieven. De bewoners moeten in positie gebracht worden in buurten. Dit geld kan hier in bijdrage.
Daarnaast is er extra geld voor de wijkaanpak. Zo’n 240 miljoen de komende 2 jaar. Dus naast het geld dat de gemeenten hebben gekregen, de extra middelen voor de politie, jeugdzorg, onderwijs etc, en de 250 miljoen extra investeringen per jaar door corporaties is er dus nog meer geld beschikbaar gekomen
2. verslag algemeen overleg wijkaanpak
Tijdens het debat is er ook inhoudelijk gesproken. Bijgevoegd mijn inbreng, met ook een aantal punten die goed gaan, naast de kritiek. Immers in de meeste gemeenten is er nu overeenstemming over een brede aanpak (meer dan alleen steen).
Over drie weken zal het debat vervolgd worden. Kern van debat zal dan zijn:
hoe krijgen we positie bewoners versterkt in wijkaanpak. Voorstellen om het geld voor bewonersinitiatieven rechtstreeks aan bewoners te geven.
De vormgeving van de solidariteitsheffing
Corporaties zijn onderdeel van een sociale beweging. Tegen die achtergrond is het logisch dat de corporaties helpen in de veertig wijken vanwege hun grote opgave. De minister heeft met Aedes afgesproken dat de corporaties in de veertig wijken elk jaar 250 miljoen extra investeren. De corporaties buiten de veertig wijken zouden hier per jaar 75 miljoen aan bijdragen. Omdat Aedes dit niet lukte onderling te regelen is nu besloten dit via het centraal fonds te regelen. Er is discussie of het voorstel van Ella goed genoeg is (zie mijn inbreng). Het CDA lijkt steeds meer de kant van Aedes te kiezen. Ons vertrekpunt is dat de belofte aan de corporaties in de veertig wijken wordt nagekomen. Maar wij willen wel een betere invulling van de sterkste schouders de zwaarste lasten.
Vormgeving afromen via vennootschapsbelasting bij corporaties
Alle politieke partijen hadden in hun verkiezingsprogramma staan dat vermogens van de corporaties moeten worden afgeroomd. De VVD wilde 3.5 miljard per jaar afromen. Het CDA wilde via Vennootschapsbelasting 500 miljoen afromen. De PvdA, SP , D66 en Groen Links allemaal vijf honderd miljoen. Tegen die achtergrond is het vreemd dat men nu vindt dat het ongewenst is.
Gelukkig blijven veel corporaties trouw aan hun sociale missie. Ze blijven investeren. Maar ik hoor van huurders en wethouders dat een aantal corporaties dreigen hun investeringen terug te schroeven vanwege de plannen van dit kabinet. Uit de berekeningen van het Centraal fonds blijkt dat de corporatiesector als totaal alle opgave kan financieren . Natuurlijk zijn er corporaties die dit niet kunnen betalen. Zij, binnen en buiten de veertig wijken, kunnen dan een beroep doen op projectensteun van het centraal fonds. Op die manier hoeft geen enkele opgave te blijven liggen en kunnen corporaties in alle buurten van Nederland hun investeringsopgave realiseren. Dan krabbelen corporaties meestal weer terug. Dat zagen we ook bij het ronde tafel gesprek.
Het is belangrijk dat bewoners en gemeenten weten van dit bestaan, zodat ze kunnen aanbieden samen naar het CFV te gaan ipv de investeringen terug te schroeven.
Het lijkt erop dat de Vennootschapsbelasting ook (mis)gebruikt wordt als argument om bepaalde investeringen niet te doen, terwijl niet het geld maar er andere reden zijn dat de investeringen worden teruggeschroefd.
Bestuur en toezicht
Een deel van het conflict tussen de corporatiesector en de overheid heeft niet direct met de vennootschapsbelasting te maken maar met de vormgeving van het toezicht. We moeten de brutering van de jaren negentig afmaken. Niet alleen financieel toezicht. Maar op lokaal niveau op basis van woonvisie van gemeenten en openheid over financiële ruimte van corporaties en gemeente investeringsafspraken maken. Sommige corporaties geven die openheid niet en dat vertraagt alles. Het zelfde geldt voor gemeenten zonder woonvisies. Op lokaal niveau onder het motto macht vraagt tegenmacht zorgen dat corporaties presteren naar vermogen. Het lijkt erop dat de landelijke strijd eigenlijk daar over gaat ipv over Vpb.
corporaties zijn onderdeel sociale beweging met een missie (betaalbare woningen, ongestoord woongenot, ongedeelde regio en bijdrage leveren aan versterken bewoners)
Wettelijk vastleggen plicht corporaties prestatieafspraken te sluiten met gemeenten, immers de opgave in Boekel is een andere dan in Rotterdam.
Toezicht een beoordeling van corporaties gericht op prestaties naar vermogen en op efficiency en weglekken van vermogen van corporaties. Corporaties die goed presteren hebben nu meer last van toezicht dan corporaties die onvoldoende presteren.
Vastleggen positie bewoners en gemeenten t.o.v. corporaties (tegenmacht)
Proportioneel toezicht: corporaties die goed presteren krijgen te maken met minder zwaar toezicht dan corporaties die niet goed presteren.
Staf Depla
Lid Tweede Kamer PvdA
www.stafdepla.nl