Nacht der Kerken op weg naar een traditie

In 2007 waren het 17 kerken die meededen aan de Nacht der kerken. Toen deed voor Pendrecht alleen de Sint Bavokerk mee. Dit jaar was die kerk ook open op zaterdagavond en was er een aantrekkelijk programma. Alleen liet het publiek het een beetje af weten. Jammer, want de Sint Bavokerk had een programma voor idereen en herbergt verschillende culturen, diversie parochies en zelfs de Syrische kerk kerkt aan de Slinge.
Wie weet waren de kerkbezoekers allemaal afgereisd naar Salesbury in Engeland om bij Stonehenge het zonnewendefeest mee te maken. Kortgeleden waren ze immers in Lourdes.
Trouwens als het van burgmeester Ahmed Aboutaleb afhangt staat het Laurensplein de volgende keer helemaal vol met niet alleen kerken, maar ook hoca’s en imams, pandits, boeddhisten, humanisten en misschien ook wel die zonnewendevierders. De mooiste preek van die nacht kwam van hem. Zie daarvoor het verslagje op de kerkenpagina van deze site.

In de Open Hofkerk waren er wel wat meer, niet ook niet zoveel. Het loopt allemaal wat stroever op Zuid zullen we maar denken,het heeft een aanloop en meer bekendheid nodig voordat mensen op de uitnodiging afkomen. In de Open Hofkerk kon je zelf op één van de mooiste orgels van Rotterdam spelen. Daar werd dan ook goed gebruik van gemaakt. Die jongen van elf jaar liet zich die kans niet ontgaan en werd door zijn moeder tot grote virtuositeit opgezweept.

Er was ook een sopraan, die Ave Maria zong, begeleidt door de organist van de Open Hofkerk, die weet hoe hij prachtige klanken uit misschien wel het mooiste orgel van Rotterdam kan toveren.

Op het plein voor de Laurenskerk werd de Nacht der kerken afgesloten met een swingend optreden van het Gospel & Soul Choir Elijah en toespraken van bisschop Ad van Luyn en burgemeester Ahmed Aboutaleb.

Manuel Vanderbos van de EO praatte het programma aan elkaar en haalde de bedenker Bert Kuipers naar voren. De Nacht der kerken komt uit Dresden en in Utrecht en op andere plaatsen heeft men ook iets dereglijks. Of het overal zo leuk is als in Rotterdam, dat valt te betwijfelen. Want wat kun je allemaal bedenken rondom een kerk?
De predikant van de Goede Herderkerk uit Schiebroek werd op het podium gevraagd. Zijn kerk staat bijna rondom in het water. Daar had men de bezoekers dan ook uitgenodigd om op het water te lopen. Zoals hun grote leidsman dat ooit deed. De dominee had er een nat pak aan over gehouden. Bij de EBG, Evangelische Broedergemeente aan de Avenue Concordia had men lekker Surinaams en Antilliaans gegeten en natuurlijk ook gedanst.

En op het kerkplein voor de Laurens werd het een prachtige hagepreek midden in de nacht. Geopend door een brassband en opgevrolijkt met een koor dat Jesus is just allright van The Birds op een prachtige manier als een gospelnummer weet te brengen.

Jemig, dat zou je een keer midden in de nacht op Plein 1953 moeten doen.

Vitaal en Goed Bezig toch?