PvdA in de Passage met de WMO

“Jullie zijn nu allemaal WMO- experts”, grapte hij aan het eind van de avond, “want jullie hebben geen vragen meer!” Hij is voorzitter van het nieuwe bestuur van de onderafdeling Charlois van de PvdA. Zijn naam is Jeffrey Davidsz. “We doen dit meer”, zegt hij, “we willen van de standaard vergadercultuur af”. Aan het eind van de avond wilde hij het volgende kwijt: “Het is me erg bevallen. Er werden goede vragen gesteld. Het lijkt een ongrijpbaar onderwerp, maar het raakt de mensen. Wij willen dat er niemand buiten de boot valt. En dat van die 4 busjes bij het Clemenshuis, dat kan natuurlijk niet. De WMO moet daar verbetering in brengen”.
Michel Baan, lid van de deelgemeenteraad Charlois beet het spits af bij de inleiders. Hij benadrukte dat bewoners meer invloed moeten krijgen op de zorg en dat de wet daar mogelijkheden voor opent. Hij werd gevolgd door Rob Meijer, directeur van Charlois’ Welzijn, die met een power point presentatie de wet nader toelichtte.
Wethouder Jantine Kriens kwam daarna aan het woord. Zij begon op de persoonlijke toer. Zij was net terug uit Spanje, waar haar moeder al 8 jaar woont. Haar moeder was in het ziekenhuis beland. Veel vrienden en vriendinnen uit haar omgeving waren haar te hulp gekomen. Nederlanders in Spanje vormen een hechte gemeenschap en daar gaat het in de WMO ook over volgens de wethouder. Zij verwerpt toestanden zoals in Ridderkerk, waar een schoonmaakbedrijf de thuiszorg overneemt. In Rotterdam kan dat volgens haar niet, omdat Rotterdam ook de kwaliteit als criterium hanteert. Zij ging in op vragen van bezorgde werkers uit de Thuiszorg. “Maak je niet ongerust. Kom naar ons toe”, waren haar slotwoorden.
Deelraadsvoorzitter Dick Lockhorst onderstreepte ook nog eens dat de deelgemeente de wet langs de weg der geleidelijkheid wil invoeren. Ook de deelgemeente krijgt een rol in de wet. Een rol van sturing, volgens Dick Lockhorst. Ook hij maakte zich niet zoveel zorgen over wat de wet gaat brengen. Matthijs van Muijen, woordvoerder voor de PvdA in de gemeenteraad, sloot de rij van sprekers. Hij meldde dat er 1000 klachten over vervoer op maat binnengekomen waren. En dat de mantelzorg overbelast raakt. Mantelzorgers moeten er volgens hem een weekendje tussenuit kunnen. Hij rekent erop dat de WMO daar verbeteringen in gaat brengen. Hij beloofde Annie van Diejen vragen te zullen stellen over haar voorbeeld dat er herhaaldelijk 4 busjes voor het Clemenshuis komen aanrijden om een aantal mensen naar Joachim en Anna te brengen en dat chauffeurs melden dat ze er niet voor kunnen zorgen met 1 busje die ritten te maken. Matthijs van Muijen heeft er op zijn website een heel stuk aan gewijd. Kijk maar op www.matthijsvanmuijen.nl
Jeffrey bewaarde zijn vragen tot het laatst. Hij vroeg Rob Meijer of het welzijnswerk beter en goedkoper wordt met de WMO. “Concurrentie maakt het duurder”, aldus Rob Meijer, “alhoewel, er zijn vormen van concurrentie die verbeteringen kunnen brengen.”
Wouter Bos keek vanaf de manshoge affiches toe. Hij staat erop als de grote roerganger tussen de mensen. Jeffrey Davidsz wil ook die kant op. Niet meer vergaderen met je eigen leden in een vergaderzaal, maar in gesprek gaan met de samenleving. De Passage biedt daar een fraaie gelegenheid voor. Wie weet kan de WMO nog meer behulpzaam zijn om bewoners aan het woord te laten. Zoiets als de Pendrecht Universiteit komt dus eigenlijk als geroepen. Vitaal Pendrecht is benieuwd naar de volgende bijeenkomst van andere politieke partijen in Pendrecht.