Verhalen uit DE DROOGDOK

Peter van den Hurk spreekt het vers aangenomen personeel toe. 30 ‘gelukkigen’ zijn geselecteerd uit 400 sollicitanten. Zij vormen het publiek en luisteren naar zijn verhaal en krijgen een goed beeld van wat er van hen verwacht wordt.

Een groot gezelschap zit samengepakt in de repetitieruimte van de Muziekvereniging Dockyard aan de Heijplaatstraat 21. Er zijn 4 gidsen en de groep wordt opgedeeld in 4 groepen. Groep blauw gaat onder leiding van Burg de Man met de paardentram naar de Julianakerk. De dominee is het laatste kerstspel aan het voorbereiden. De kerk gaat sluiten. Alles gaat teloor na de sluiting van de RDM. Fraaie Rotterdamse humor over Surinamers, die als het engelenkoor ook mee zullen doen in het kerstspel. Het Heijplaatlied wordt ingezet door de Heijplaters en overgenomen door de Surinaamse spelers. Zij kennen de oorspronkelijke tekst op hun duimpje. Zoals ze alle Nederlandse volksliederen kennen. Het gezelschap wordt vrolijk uitgezwaaid door de spelers en gaat met de paardentram verder naar een woning in de Ampenanstraat, die opgedeeld is in een toeschouwersruimte en een speelveld. Op een luxaflex kamerscheiding wordt eerst een film vertoond. Het doek gaat op en een oude Heijplaatse vertelt over haar jeugd. Zij mocht het lint doorknippen van de zaal in de Courzand. De directeur wilde dat arbeiderskinderen deze plechtige taak zouden verrichten. Ze heeft het schaartje nog. Een buurvrouw komt langs en laat zien wat voor dorp Heijplaat is. De overbuurjongen Alex uit Angola komt ook langs.

Hij doet in de bus, die het gezelschap langs het quarantaineterrein voert, zijn levensverhaal. In Angola werd hij op de boot geduwd door zijn vader. Zijn ‘helper’ zegt; “loop stil als een cheeta, want als de kapitein iets merkt ….. groot probleem.” Op de kade wordt de verstekeling door hem de wal opgeduwd en hij zegt: “Nederlanders worden 80. Zij gaan je helpen en je wordt ook 80.” Als hij heimwee heeft gaat hij naar het water kijken. Het water dat hem hier bracht.

De containerbioscoop wordt aangedaan, maar op de dag kan er geen film vertoond worden, dus zien we de film in de repetitieruimte. Na de film wordt groep blauw aan het werk gezet. Iedereen krijgt een helm op en een kaart met een beroep erop. Wat de bedoeling is wordt snel duidelijk. In een grote hal wordt getoond hoe het er aan toe ging in de glorietijd van de RDM. En passant zien we de plek waar de ‘Nieuw Amsterdam’ en het grootste passagiersschip dat in Nederland gebouwd werd de ‘s.s. Rotterdam’ te water werden gelaten.

Er wordt afgesloten met schitterend volksgezang van Rina Wapperom, Mara Michon en Ria Kradolfer. En een bijzonder optreden van Muziekvereniging Dockyard. Om hen ging het allemaal. Ze bestaan 90 jaar en zijn hard toe aan nieuwe kostuums. Maar er is geen geld. Een toeristische rondrit moet het nodige in het laatje brengen …