Vierde buurtcollege bracht Vestia en haar huurders dichter bij elkaar

Pieter van der Meché van het Sociocratisch Centrum Nederland leidde het college. Hij gebruikt daarbij de door dat centrum ontwikkelde consentmethode.

Aan tafel zaten 11 professoren, bewoners uit de Vestiabuurt of Pendrecht 4 zoals dat vroeger genoemd werd. Ook Ella ter Kuile, lid van de Raad van Advies van de Pendrecht Universiteit en bestuurslid van het Sociocratisch Centrum Nederland zat aan tafel.

Marleen de Jong, tekstschrijver en ook lid van de Raad van Advies van de Pendrecht Universiteit kwam ook kijken hoe zo’n college verloopt.

De studenten waren Hogo ’t Hart en Tineke Schipper van Vestia, maar ook Han Adema de buurtagent, Ilona Otter, Katja Horeman, Joyce van de Sluis en Luz Kromhout van de deelgemeente Charlois, Carina Klamer kandidaat voor de nieuwe deelraad en Nico Ros en een stagiaire van Woonstad Rotterdam.

Een aantal mensen vulden de publieke tribune, waaronder nachtburgemeester van Pendrecht, Harry Kock, buurtregisseur, Harry de Boer, campagneleider Pendrecht is Goed Bezig, Joop Stobbe en onderzoeker Lieneke Riemens.

Bien Hofman, projectleider van de Pendrecht Universiteit en held van Pendrecht is Goed Bezig in de maand februari 2010, leidde het onderwerp in. De huurders van Woonstad Rotterdam zijn veel talrijker in de wijk en staan vaak meer in de aandacht. In de rest van Pendrecht is nauwelijks bekend wat er onder de bewoners van de bijna 400 woningen van Vestia leeft.

Kunnen we gezamenlijk tot dat inzicht komen?

Bewoners gingen het gesprek aan met vertegenwoordigers van Vestia, de politie en deelgemeente Charlois.

Het college was er ook om bewoners te laten kennismaken met de sociocratische kringorganisatiemethode. Bij de Pendrecht Universiteit leren zowel de bewoners als de professionals. Het idee is om die methode meer en meer de wijk in te brengen.

Dat schept garanties dat iedereen ook echt meetelt. Niet alleen de mensen met de grootste mond, maar argumenten tellen.

De besluitvorming in Pendrecht moet worden georganiseerd, zodat bewoners en professionals een overlegorganisatie krijgen en de wijk gaan besturen.

De methode gaat ervan uit dat iedereen die woont of werkt in Pendrecht, een plek heeft om met elkaar tot afstemming te komen.

Er zijn drie kringen: op straat-, buurt- en wijkniveau. In elke kring zitten vertegenwoordigers van de straat/buurt/wijk en van de ondersteuners (professionals).
Beiden sturen afgevaardigden naar het college. Zo treffen bewoners en professionals elkaar om samen het wonen en samenleven te organiseren.

De spelregels zijn als volgt:

1. Besluiten worden genomen volgens het consentbeginsel. Dus met ieder’s consent. Wat zoveel wil zeggen als geen beargumenteerd bezwaar hebben.
2. Men gaat uit van een kring. In dit geval een deel van de buurt, die door een vertegenwoordiger gekoppeld is aan de buurt.
3. Dubbele koppeling, want de vertegenwoordiger zorgt ook voor terugkoppeling naar dat deel van de buurt.
4. En vervolgens wordt de buurt weer doorgekoppeld naar de wijk.

Er kwamen mooie verhalen van de 11 bewoners van de Vestia-woningen. In de loop van de jaren is er veel veranderd. Er heerste vroeger een streng regime en nu ziet men dat galerijen er minder schoon uitzien. En dat er bewoners komen, die het niet zo nauw nemen met de afspraken. Soms hangen er lappen voor de ramen. En er zijn er ook die er geen rekening mee houden dat de buren weleens op bed kunnen liggen en hun nachtrust nodig hebben.

Arno van der Laan hield op een bord bij wat er naar voren gebracht werd. Hugo ’t Hart, Tineke Schipper en ook de buurtagent reageerden met begrip op de bewoners.
Aan het eind van het college volgde een verkiezing met de sociocratische verkiezingsprocedure. Dat leverde ieder college twee mensen op die deelnemen aan de wijkkring op 25 februari waar de vertegenwoordigers in een slotcollege praten over een wijkonderwerp.

Ino Braam en Sjaan van der Ploeg werden aan het einde van de bijeenkomst sociocratisch verkozen om de buurt op de slotavond de vertegenwoordigen.

Bij het eindrondje en terugblikken zeiden bijna alle deelnemers zeer tevreden te zijn over de manier van gesprek voeren.

Een paar andere bewoners moeten het eerst zien en gaan dan geloven.

Alle professionals waren vol lof over wat en de manier waarop er gesproken is gedurende het college.

Wat zal dat wijkcollege op leveren?