Woonstad Rotterdam zet gesprekspartners in de wijken in het zonnetje

Woonstad Rotterdam wil een goede relatie met haar huurders en spreekt regelmatig met vertegenwoordigers van die huurders. Mensen, die in een complexcommissie van een 55 + flat wonen of in een buurtgroep zitten en soms ook in de bewonersorganisatie. Allemaal werden ze uitgenodigd om in het zonnetje gezet te worden.

Dat was al een keer bij het ontstaan van Woonstad Rotterdam gebeurd in het Maasgebouw bij het Feyenoordstadion. Toen was het nog de Nieuwe Unie, die de mensen uitnodigde. Deze keer werd er geen onderscheid gemaakt tussen Nieuwe Unie-huurders en WBR-huurders.
Vanaf half vier werden de huurders in groepen uitgenodigd voor een rondleiding door het complex. Je komt dan met Aad Weber in de wereld van Delfshaven uit de tijd van het oorlogsschip De Delft.
Aad is op het bovenste fotootje te zien met de afvaardiging van de Ostreaflat. Hij gaf op een grappige manier uitleg over wat er allemaal te zien is in het complex. Dat begon bij de maquette van Delfshaven uit de tijd van De Delft. En ging vervolgens naar een model van het oorlogsschip. Dat model stond bij iemand thuis. En Aad vertelde op zijn grappige manier dat de vrouw van de maker het ding zat werd en dat ze het op die manier gekregen hebben.
Er was een film waarop je beelden kreeg uit de 18e eeuw en hoe het aanmonsteren en bouwen in die tijd ging.
Die boot wordt dus gereconstrueerd op een grondige manier. En Aad liet zien hoe men daar op het complex mee bezig is. Dat eindigde in het restaurant. Een mevrouw in klederdracht en een bel en een enorm volume: een echt viswijf dus kondigde het koor aan. Dat heeft wonderlijk genoeg zelfs de naam zangkoor De Delft. En die zingen natuurlijk Ketelbinkie, maar ook allerlei andere liederen van de zee en Rotterdam.
De Delft is inmiddels een belangrijke Rotterdamse attractie geworden, die als je je echt Rotterdammer voelt, een keer gezien moet hebben.
Woeste golven, daverende kanonsschoten, de Engelse vloot richt
een enorme ravage aan bij de Nederlandse vloot tijdens de slag
van Camperduin, waarbij linieschip ‘De Delft’ ten onder gaat.

Dat soort dingen.

In het Delfshaven wordt dit prachtige 18e eeuwse schip beetje bij beetje herbouwd. Bij ieder bezoek aan de werf ziet men het schip groeien tot haar imposante lengte van 63 meter.
… een sociaal project
Naast een toeristische attractie is de herbouw van ‘De Delft’
tegelijkertijd een werkervaringsproject. Onder leiding van leermeesters werken de leerlingen aan de bouw van het schip. Maar ook zo’n 200 enthousiaste vrijwilligers hebben een waardevolle hobby gevonden in dit project. Wanneer De Delft helemaal af is en te water gelaten kan worden, weet nog niemand.
Dat is misschien ook wel zo met de nieuwe participatievormen van de enorme corporatie Woonstad Rotterdam.
Dennis Lausberg, de manager zuid van Woonstad Rotterdam, bedankte alle huurders die er waren en zei dat hij hen graag op deze attractie in het zonnetje wilde zetten. Hij kwam rond het diner met nagenoeg alle medewerkers, die contact hebben met de huurders in de wijken waar Woonstad bezit heeft. En zei: “Spreek ons gerust aan op wat je wilt. We zijn daarvoor gekomen.” Hij was zelf ook voor het eerst op het complex, dat op zuid geen gelijkenis heeft.
Je gesprekspartners vanuit de huurders op deze manier in het zonnetje zetten is een fantastische stap. Wie weet is de volgende ontmoeting op een historisch schip op ZUID, een attractie die er aan komt de SS Rotterdam.