10 jaar geleden kwam Sedar Soares om

Er komt geen herdenkinsdienst. Daar is wel over gesproken, maar de familie van Sedar heeft geen zin om de traumatische gebeurtenis van 1 februari 2003 te laten herleven. Vitaal Pendrecht heeft veel te maken met het jonge leven van de dertien jarige jongen uit de wijk, die zo wreed om het leven kwam en zal 2 februari een bloemstuk op de plek waar Sedar beschoten werd leggen.
Op 1 februari 2003 trof een kogel van een automobilist Sedar Soares. Hij was met vriendjes sneeuwballen aan het gooien vanaf het parkeerdek bij Metrostation Slinge. Zondag 2 februari overleed Sedar in het ziekenhuis.

Er volgde een enorme stille tocht en er ging een schok door de wijk, door de Martin Luther school, waar Sedar op school ging, door Rotterdam, door Nederland en ook daarbuiten.

Pendrecht kreeg er een slechte naam door. En werd in de media afgeschilderd als een ghetto. Dat stuitte veel mensen in de wijk enorm tegen de borst. Hetzelfde gebeurt nu met Rotterdam Zuid. de problemen benoemen vinden de mensen, die er wonen terecht en op hun plaats. Maar bij herhaling je woonomgeving als de slechtste plek van Nederland te horen noemen gaat erg tegen je gevoel in.

Op Zondag 1 februari was er een herdenkingsdienst in de Sint Bavokerk en werd de plaquette bij het parkeerdek met de beeltenis van Sedar onthuld.

zaterdag 2 februari zal Vitaal Pendrecht een bloemstuk leggen op de plek waar Sedar 10 jaar geleden omkwam. Er is contact geweest met de familie van Sedar. Zij willen niet via uiterlijk vertoon de wonden van het verlies opnieuw open rijten.

In de Sint Bavokerk zong Suzanna Lubrano negen jaar geleden de song Silencio die zij maakte voor Sedar Soares. Op YouTube is dat lied te beluisteren en staat de volgende tekst daarbij:

This song was written for and is dedicated to the family and relatives of Sedar Soares, an innocent boy who was shot dead by a passer-by at the age of 13 on February 1, 2003, when throwing snowballs with his friends in Rotterdam, the Netherlands.

Music: Suzanna Lubrano, Giorgio Tuinfort
Vocal Melody: Suzanna Lubrano
Lyrics: Suzanna Lubrano, Dunia Lobo

Arrangements, Artistic Direction: Giorgio Tuinfort
Piano: Giorgio Tuinfort
Percussion: Jeroen de Rijk
String Arrangements: Tom Bakker
Strings: Arlia de Ruiter, Erica Korthals-Altes, Norre Trytten, Herman van Haaren, Mieke Honingh, Arjen de Graaf, Iris Schut, Bastiaan van der Werf, Annie Tangberg, Erik Winkelmann
All Vocals: Suzanna Lubrano

Silencio

Silêncio entra na nha vida,
Deski bu parti sen dispidida.
Sima um borboleta bu perdi na vento,
Nha vida fika markadu pa eternidadi.
Es silêncio ta forçan realisa ma

Kada um ku si hora,
Kada um kusi mare,
Hora di bai e um hora certo.

Um brisa longi ta trazen,
Um gritu di disispero.
Sera ki es inferno ten fin,
Sera ki nu ta tchiga la.
Sperança ta canta ku força na nha peito,
Ma mundo um dia ta da si volta.
Pa nu obi so gritus di amor.

Nka ta deisja bu silêncio fugi di mi,
Antes nu grita nu obi beleza di es silêncio.

Silêncio entra na nha vida,
Es silêncio ta obrigan realisa ma

Kada um ku si hora,
Kada um kusi mare,
Hora di bai e um hora certo.

Um brisa longi ta trazen,
Um gritu di disispero.
Sera ki es inferno ten fin,
Sera ki nu ta tchiga la.
Sperança ta canta ku força na nha peito,
Ma mundo un dia ta da si volta.
Pa nu obi so gritus di amor.